Hoe haal je enorm hoog gras en onkruid uit je tuin?

Een vriendin van mij heeft net de sleutels gekregen van een huurwoning. Vreselijk wat de vorige bewoners daar gedaan hebben. Qua kleuren e.d.

En de tuin is compleet verwaarloosd. Hoe krijg je die onkruid bende er ooit uit? Een gewoon grasmaaiertje erop gaat niet werken denk ik. Maar wat dan wel?

Toegevoegd na 20 minuten:
Voor de verandering, kan ik weer eens geen foto's oploaden....
http://www.home.zonnet.nl/voldemort22/20140706_174628.jpg
http://www.home.zonnet.nl/voldemort22/20140706_174646.jpg

9 jaar geleden
in: Tuin
26.4K
Poet
9 jaar geleden
Zeis, machete/kapmes, zo'n maaier met ronddraaiend nylondraadje of anders een elektrische heggeschaar (ik heb er pas een gekocht voor 7,50 bij de kringloopwinkel). Misschien is het beter als je het laat doen door een hovenier/maaibedrijf. Of trek de plantsoenendienst even aan het jasje als ze in de buurt zijn. Met goed materieel is het zo gepiept.
Ivana
9 jaar geleden
Dat wordt spitten, want als je de wortels niet weghaalt komt het telkens terug. Zware klus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan proberen de verhuurder om hulp te vragen. Daarnaast zou ik niet gaan maaien, maar de planten met wortel en al weg halen.
Met een geslepen smalle spade, kost dat niet al te veel kracht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik zie nu pas de foto's, errug. Wist de nieuwe huurder dit niet?

Het beste antwoord

Eerst een bosmaaier:
https://www.borent.nl/materialen/details/tuingereedschap/maaimachines/motorzeisbosmaaier_benzine

Maar dan zit alle wortels er nog en groeit het heel snel weer terug, dus daarna deze:
https://www.borent.nl/materialen/details/tuingereedschap/grondfreesmachines/tuinfrees_klein

En steeds harken om alle zooi weg te krijgen.
Met de hand is het misschien zelfs wel minder werk, want die apparaten moet je ook nog halen, schoonmaken, terugbrengen.
(de huurprijzen komen wat hoger uit vanwege verzekeringen e.d.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gewoon alles even dood spuiten met Round Up. Ben je in een paar weken overal vanaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem zelf ook een slokje, heb je er nooit mee last van. (NIET DOEN!) Geen gif in mijn tuin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Round up, lekker je tuin vergiftigen een goed begin van je nieuwe woning...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Na 3 weken is er niks meer van over en kun je gerust alles zaaien en planten. Maar zijn altijd mensen die niet willen spuiten en dat respecteer ik. Maar ik heb 21000 m2 tuin en dan praat je wel anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Overigens: wie neemt wel een slokje benzine of diesel? En dat wordt toch ook gewoon gebruikt in de auto. Wat zit er in uitlaatgassen??? Alles is betrekkelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga dus ook niet achter mijn uitlaat liggen en dat doe ik wel in het gras.
En nee, met 21000m2 praat ik niet anders. Wel eens van biologisch gehoord?
http://www.foodlog.nl/short-news/detail/glyfosaat-roundup-aangetroffen-in-moedermelk/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar je uitlaat spuit wel gif in de lucht en daar hebben anderen weer wel last van. Maar ja: ik,ik,ik. Het is trouwens niet uit te leggen aan een stadse mens. Bij ons barst het van de kikkers en andere kleine dieren. We eten al tig jaar uit de moestuin en waar de dokter zit is ons onbekend. Ben 76 jaar en (tot op heden) nog kerngezond ondanks alle "gif".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo ik ik ik?
Weet jij waar "jouw" gif gemaakt wordt?
Om je een idee te geven:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5397/Milieu/article/detail/1750763/2013/12/02/Argentijns-stadje-verzet-zich-fors-tegen-komst-van-Monsanto.dhtml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
iedere tuin kan je volkomen beheersen/ onderhouden/ bijsturen zonder gebruik van gif.
Maar wel moet je weten hoe het te doen en vooral wanneer.
En daar ontbreekt het de meeste aan, volkomen logisch, omdat het afwijkt van het traditionele.
Ook in mijn groentetuin gebruik ik geen gif en geen kunstmest.
En ik heb een superoogst.
Maar het is en blijft een lastig onderwerp en een stukje van accepteren, zonder dat het een bende wordt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Er waren heel veel goede antwoorden om uit te kiezen, maar dat jij die grondfrees noemde gaf de doorslag. Lijkt me een uitstekend plan. Ik wist niet eens dat zo'n ding bestond.
10 punten voor jou dus.

Andere antwoorden (5)

Zeis, machete/kapmes, zo’n maaier met ronddraaiend nylondraadje of anders een elektrische heggeschaar (ik heb er pas een gekocht voor 7,50 bij de kringloopwinkel). Misschien is het beter als je het laat doen door een hovenier/maaibedrijf. Of trek de plantsoenendienst even aan het jasje als ze in de buurt zijn. Met goed materieel is het zo gepiept.
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Zo'n maaier werkt idd uitstekend.
Thecis
9 jaar geleden
Als je van de platsoendienst (of bij de Boels / Bo-Rent) zo'n maaier haalt / huurt (de professionele versie met het nylondraadje, alleen dan van metaal en met bezine) ben je er zo doorheen. Eerst kort maken en de resten weghalen. Dan houd je een soort veldje over. Mocht je het verder weg willen hebben, spitten of met datzelfde apparaat schuin de grond in laten draaien. De bovenste 5 a 10 cm wied je dan. Die wortels zijn dan behoorlijk kapot en je kan opnieuw aanleggen. Geschatte tijd met zo'n maaier (totaal), ik gok het op 4 a 5 uur werk. Dus in een weekend gemakkelijk te doen. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Hier zet men er schapen op maar die laten toch nog veel staan.
je zou er (een) schaap(en) op kunnen laten lopen. Als je iemand met schapen weet/ een paar mag lenen. kost minder moeite en minder geld. Daarnaast trekken ze het onkruid en gras niet(zoals paarden en koeien), maar maken ze het korter. Hierdoor krijg je uiteindelijk kort gras enz.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb zouist de foto's gezien, neen voor het opruimen van deze beestenbende leent zelfs een schaap zich niet.

Een paard trekt het gras niet maar pakt het gras eerst met zijn lippen vast en bijt het daarna af met de tanden. Daarna wordt het direct gekauwd.
De koe slaat zijn tong om het gras, trekt het van de grond, soms met wortel en al en slikt het zonder te kauwen door.
hou een heggeschaar-party! Een uurtje een paar helpende handjes (met ieder zo'n schaar) en het doorgeschoten gras is weer op grasmaaier-hoogte. Kan gezellig zijn!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit zou ik alleen met een bosmaaier doen, binnen een kwartier is alles er af.
Het lange gras en onkruid afvoeren en dan bijhouden met een standaard grasmaaier.
En verder even niets, je zult nog genoeg andere werkzaamheden hebben als je een nieuwe woning hebt.
Eventueel onkruid kun je altijd later nog verwijderen als je meer tijd hebt.

Roundup is hier absoluut geen optie, (ik ga hier geen betoog houden of het wel of niet verantwoord is) je moet er mee om kunnen gaan en bij een beetje verkeerde wind is de helft van de planten van de buurman ook dood, bovendien kijk je nog wekenlang tegen een woestijn aan die je dan alsnog deels af moet voeren.

Allerlei andere machines zoals b.v. motor / elektrische heggenscharen zijn hier niet voor geschikt, deze zullen om de haverklap vastzitten door het hoge gras, bovendien moet je dan alles gebukt of op de knieën moeten maaien.

Als je niet gewend ben om met een bosmaaier om te gaan, probeer dat dan in ieder geval op een dag te doen dat het gras goed droog is, en probeer niet teveel in een keer te maaien, een bosmaaier kan zich ook vast vreten in hoog gras.
Huur dan een bosmaaier met nylonkoord en niet met messen, de kans op schade aan andere struiken en objecten is hiermee veel kleiner.

Succes met je oerwoud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou de woningbouw ook inschakelen die zou je kunnen vragen om een begin te maken.
Als de rotzooi eruit en de planten/ gras snoeien want ik zie oude schuttingen ed. Zullen nog meer dingen in de tuin liggen vraag ze gewoon of ze het kunnen leeghalen dan heb je in elk geval een begin.
Nee heb je ja kan je krijgen.