er komen allemaal gaatjes in de bladeren van mijn rozenstruik. wat kan dat zijn?

heb de plant regelmatig bespoten met antiluismiddel, maar iets vreet de bladeren op. heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
22.2K

Antwoorden (2)

Een bekend verschijnsel op rozen, het is meeldauw,of sterroetdauw.
Onze rozen hadden dat ook,even naar het tuin centrum en een middeltje hiervoor gehaald.
Aanmengen met water en spuiten, het is ongelooflijk maar de andere dag zie je al verbetering.
Succes.

Toegevoegd na 10 uur:
Het worden eest bruine plekjes, en dan vallen er gaatjes in???
burgos
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft het over gaatjes in het blad, niet over schimmelziekten.
burgos
9 jaar geleden
Van sterroet krijg je gaatjes,en vallende bladeren.
Mijn vriend heeft in Boskoop de grootste rozen kwekerij van Nederland,dus>>>>>>>
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sterroetdauw is een schimmelaantasting die op de bladeren zwarte vlekken veroorzaakt, later worden de bladeren geel en vallen af.
je krijgt er geen gaatjes van in het blad. ( meestal )
De vraag gaat over gaatjes en niet over donkere vlekken.
Vraag maar eens aan je vriend.
Er zijn nog al wat beestjes die niet van het blad eten, maar het sap er uit zuigen.
b.v. wantsen doen dit .
Ze kiezen hiervoor de zeer kleine dus jonge blaadjes uit en doen dat s´nachts.
Deze prikjes in het blad, groeien later uit tot gaatjes.
Rupsen zijn het zeker niet, die eten vanaf de randen naar binnen toe.
Ook slakkenvraat ziet er anders uit, dus zijn het wantsen.
Geef de rozen maar wat extra mest, dan komt er een flinke groei in en gaat het probleem over.
Liever niet zo maar weer met gif spuiten hoor, als je denkt dat het luizen zijn, je doodt dan ook de natuurlijke vijanden van luizen en tegen deze wantsen kan je niet veel doen.
Het gaat vanzelf weer over.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ eddijst,Is zeepsop ook schadelijk?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeepsop gemaakt van groene zeep is voor de meeste planten niet schadelijk.
Als ik het toepas, neem ik eenderde water, eenderde groene zeep en eenderde spiritus.
Maar er zullen best wel planten zijn die daar niet tegen kunnen. ( ik ken ze niet)
Voor planten met harde bladeren is het onschadelijk, maar iedere dag even af spuiten met leidingwater helpt ook en na een flinke regenbui gaat de luis ook weg/ dood.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel,de plus had ik je al gegeven,uiteraard ;-)
flyingcrow
9 jaar geleden
en van mij een (compensatie)plus,want er mankeert niets aan je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je.