Hoe kun je potjes met een blokje gedroogde potgrond het beste behandelen?

Van iemand plastic bloempotjes met zakjes zaad en schijfjes gedroogde en samengeperste potgrond gekregen,maar weet niet hoeveel of hoe weinig water erbij moet, stond geen uitleg bij.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de antwoorden!

11 jaar geleden
in: Tuin
8.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er teveel water bij gooit, kun je het teveel gewoon afgieten en de grond wat 'uitknijpen' (niet weer een vaste klont van maken!). Er kan niets misgaan.

Het beste antwoord

Hier volgt de uitleg, die bij mijn potjes zat:
Leg de 3 cocopress tabletten in een flinke schaal of emmer en voeg ca. 600 cc liter lauw water toe (ik had 3 van die schijfjes). Na ongeveer 3 minuten is de cocos verzadigd en heeft u voldoende materiaal om de potten te vullen. Deze potgrond is al voorzien van alle benodige voedingsstoffen.
Zaaien: Gebruik ongeveer de helft van de verpakte zaadjes en zaai één per soort. De overgebleven zaadjes kunnen voor een volgende keer worden gebruikt. Strooi de zaadjes op de aarde en bedek ze met een dun laagje potgrond. Plaats de potten op een schaal in een ruimte met voldoende licht en warmte (ca. 20 gr.) en zorg dat de aarde vochtig blijft. De zaden zullen na ca. 10 dagen ontkiemen. Als de plantjes ca. 4 à 5 cm hoog zijn moet men de overtollige plantjes verwijderen. Per pot kunt u 3 plantjes laten staan. Zo kunnen de kruidenplanten zich goed ontwikkelen. Eventueel kan men de verwijderde plantjes, na begin mei, ook in de tuin of een balkonbak planten. De plantafstand is dan ca. 20 x 20 cm. Veel groeiplezier.

Ik heb basilicum, bieslook en peterselie. Alleen de peterselie heeft wat meer tijd nodig (2 - 3 weken) om te ontkiemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou die potgrond moet opzwellenworden door er behoorlijk wat water bij te doen.Al het water wat eruit gedroogd is moet terug.Dus eerst zorgen dat de grond goed nat is voordat je gaat zaaien.
In mijn ervaring kun je, als je nog potgrond hebt staan, die het beste gebruiken en die samengeperste troep weggooien.
11 jaar geleden
Bij mij moest je heet water er over gieten, heel even wachten tot het in is getrokken en het dan weer doen. Net zolang totdat de aarde vochtig genoeg is...
Veel plezier ermee!