Kan ik gaatjes boren in mijn vlonderplanken tbv water dat blijft liggen?

Ik heb in mijn tuin gedeeltelijk vlonderplanken. Nu wil het wel eens gebeuren dat er na een regenbui water op blijft liggen. Aan de zijkant is het zo droog maar in het midden blijf het liggen. Doordat het water lang blijft liggen komt er snel groene aanslag op de planken en heeft het weer tot gevolg dat het snel glad word.
Nu vroeg ik mij af of ik op de plekjes waar het water blijft liggen kleine gaatjes kan boren door de plank heen zodat het water weg kan.
Heeft dit niet tot gevolg dat de planken sneller rotten ofzo?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.1K

Het beste antwoord

Dat kan zonder enig probleem en het helpt nog ook, kan ik uit ervaring vertellen. Dit soort hout rot niet, ook niet met gaatjes. We heeft de voorkeur om het op een andere manier op te lossen, bijvoorbeeld door het afschot van je vlonder te veranderen door er blokjes onder te leggen. Maar als het niet anders kan: boren maar!
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Buiten trekken planken heel vaak hol of bol (beetje).
Ook zijn dit soort planken enigszins waterafstotend.
Hierdoor kunnen kleine plasjes water blijven liggen.
Gaatjes boren heeft weinig effect, omdat, gek genoeg, dat water zo maar niet door dat gaatje loopt.
Dit heeft onder andere te maken doordat het hout waterafstotend is.
Ook kunnen gaatjes uiteindelijk het begin worden van slechte plekken.
Groene plekken ( plekjes) zo af en toe met water en wat zand schoon schrobben, gaat heel simpel en snel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Nee hoor, die gaatjes doen het perfect. Ik heb er persoonlijk tientallen geboord in bankirai terrasvlonderplanken. Het waren gaatjes van va. 4 mm. Het hout is misschien waterafstotend, maar de lucht in de gaatjes niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Over het algemeen zijn deze planken gemaakt van Bankirai; een houtsoort met een duurzaamheidsklasse 1. Voordat die gaatjes problemen gaan geven ligt de eigenaar waarschijnlijk al zes voet onder de grond http://www.af.nl/voorraad/massief/bankirai/duurzaamheid.htm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja weet je, het is altijd lastig in te schatten, welk soort hout het is. Op de foto lijkt het me geen bankirai, maat geïnpregneerd grenen.
En dan kunnen gaatjes op den duur wel een probleem worden, maar dan zijn het ook de schroefgaten, want dat zijn juist de plaatsten waar het als eerste mis gaat.
Is het inderdaad bankirai, dan is er niets aan de hand.
Zelf denk ik dat er helemaal geen enkel probleem is, maar dat de vraagsteller het alleen verwacht, dat het er mogelijk is.
Op de foto zie ik een vrijwel nieuwe vlonder, met ribbels in het hout, dus zal het water daar door heen lopen, zodat plasjes vrijwel niet mogelijk zijn, laat staan groen en glad worden van de planken.