Wat moet ik doen met een jonge ekster? (zie extra uitleg)

Ik heb een jonge ekster (hij kan nog niet vliegen) in het park op de grond gevonden, ik wist niet wat ik ermee moest doen het wemelt daar van de katten, ik hem hem meegenomen. Ik wou hem naar de dierenarts/vogelcentrum brengen maar de dierenarts was dicht en het vogelcentrum, is ver weg en wij hebben geen auto. Morgen is het zondag en is alles dus ook gesloten. Die ekster zit nu in een doos bij ons thuis, we hebben geen tuin, hij heeft al een klein beetje brood kunnen eten en water (uit een pipet) gedronken. Wat moet ik doen?? Dom van mij! Mijn ma zegt dat ik hem daar morgen moet terugleggen, dan vermoord ik hem gewoon..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
33.8K

Het beste antwoord

Ik weet niet of je hem mee had moeten nemen...Moeder vogels zijn vaak in de buurt, die gaan krassen als je in de buurt van hun jong komt.

Maar ik heb zelf een jonge kauw, zonder moeder gehad en ik gaf hem een beetje kuikenvoer, met universeel voer (iets met vliegen enzo. wat beter dan brood is), verdunt met water. Dit voer is allemaal in de dierenwinkel te koop.
Later vind hij misschien ook wormen lekker, die kan je uit de grond krijgen door een schep in de aarde te stekken en dan te gaan trillen. De wormen denken dat er dan een mol aan komt en vluchten naar boven.

Als hij nog heel jong is, is het goed om hem warm te houden met een warmte lamp.
Kauwen en eksters zijn heel slim en ik denk dat hij, ook later, nog bij je zal zijn...

Heel veel plezier met je ekster...heeft hij een naam?
Hopelijk had je wat aan mijn antwoord!

Op het bovenste plaatje zie je universeelvoer...

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet vergeten een bakje water in zijn doos te zetten...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het andere plaatje is trouwens kuikenvoer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de moeite maar alles ging goed en toen zakte ze plots in en nu is ze dood :'( .

Andere antwoorden (4)

Bel de dierenambulance, die komen hem halen of kunnen je goed advies geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heei, ik heb dit ook een keer gehad, ik heb het vogeltje naar een opvang gebracht. Je kunt kijken of er in jouw buurt ook zo"n opvang is? Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je de vraag wel gelezen?, zo ja, doe dat nog eens...
aan brood heeft het vogeltje niets!
heb je een kat?
kattenblikvoer is goed, of rundergehakt voor nood.
daar zit al genoeg vocht in, je hoeft geen water bij te geven.
geef het vlees niet alleen in een bakje, maar bied het ieder uur aan met een pincet: tik zonodig zachtjes tegen de snavel tot hij de snavel openspert.
breng hem zsm naar de vogelopvang.
rijdt er bij jullie geen dierenambulance?
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen kat, en dierenambulance weet ik niet, staat hun nummer misschien in het telefoonboek?
Rieneke1
11 jaar geleden
als het goed is wel ja.
heb je niets van vlees in huis totdat je het naar de opvang kan brengen?
probeer dan maar wat pieren te steken in je achtertuin.
Als je tijd hebt om een jonge ekster groot te brengen dan zul je er veel plezier aan beleven. Je kunt het dier op regelmatige tijden wat geweekt brood en kattenbrokjes geven, totdat de ekster zelf begint te eten. Wil je hem handtam maken dan moet je er toch enkele keren per dag mee bezig zijn. Als hij zelf kan vliegen dan zal hij toch in de buurt blijven en zijn voeder komen halen. Op den duur zal hij toch wel vertrekken, maar dit kan toch weken, misschien maanden, soms wel een jaar duren totdat de ekster een maatje vindt en dan verdwijnt.