Hoe kan het dat onze huis-tuin-en keuken druiven zo klein blijven?

Ik heb nu al verscheidene druivenstruiken her en der gezien, maar overal zitten altijd trossen aan met maar heel kleine druiven, ook bij die van onszelf. In ieder geval niet zoals je ze in de winkel en op markten ziet.

Ligt dit aan ons klimaat of aan het soort druivenstruiken dat hier doorgaans verkocht wordt?

Toegevoegd na 4 uur:
Hierbij een foto van mijn kleine druiven met (nu al) rode bladeren.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik wil er overigens nog wel even aan toevoegen dat de kleine druiven voor mij niet echt een probleem zijn hoor. Ik ben er zelf niet eens zo dol op, maar vindt ze meer decoratief. Mijn vraag kwam dus alleen voort uit nieuwsgierigheid waarom ze zo klein blijven, en daaruit rolde de vraag van de vroege rode bladeren...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
16K

Antwoorden (5)

druiven hebben veel zon nodig en warmte
ik denk dat het klimaat in nederland idd niet geschikt is om de druiven te laten groeien en rijpen
mijn moeder had vroeger jaren een druivenstruik in de tuin er kwamen wel trossen aan maar als je ze proefden waren ze altijd zuur,ongerijpt dus
ze had de moed maar opgegeven en hield de struik voortaan maar als terras overdekking, want t blad opzich is ook mooi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de belangrijkste reden is, dat we niet durven snoeien. daardoor komen er teveel takken, bladeren, maar vooral ook druiven aan de struik en die moeten allemaal via dezelfde weg de energie vinden om te groeien.
het is net als de A2 bij Utrecht, een weg kan zo breed niet zijn, als er maar genoeg aanbod van verkeer is, stagneert de boel.
dat geldt ook voor de wortels van een druivenstruik. als er teveel voedingsstoffen omhoog gepompt moeten worden, kan het wortelstelsel van de struik dat onvoldoende aan en moeten de bladeren, takken en druiven die er aan groeien op rantsoen. het directe gevolg is, dat niet zo hard groeien.
om grotere druiven te krijgen, moet je ze al snoeien als er nog maar één à twee bloemtrossen aan staan. ook daarna moet je regelmatig nog de nieuwe scheuten die aan de struik verschijnen (en die meestal geen bloemen meer dragen) verwijderen.
als je veel tijd en zin hebt, kun je ook de klein blijvende vruchten nog verwijderen. het uiteindelijk resultaat is, dat de druiven die er wel groeien veel groter worden.
bij mij althans werkt dit erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dik als de druiven op de markt en in de winkel kunnen
wij als amateur kweker de druiven niet krijgen. Deze
soorten worden speciaal gekweekt voor de consumptie.
Ze komen uit Chili, Australié, Zuid Afrika, Argentinie en
Brazilie. Dan zijn er nog de wijndruiven, druiven gekweekt
om er wijn van te maken. Dit zijn de druivenranken die wij ook in onze tuin hebben staan.
Deze soorten worden minder dik en zoet als de consumptiedruif. Maar goed snoeiwerk doet dikkere druiven opleveren. Snoei alle overtollige ranken en bladeren op tijd weg, doe dit zolang tot de duif geoogst
word. Oogst niet te vroeg, hoe rijper de druif des te zoeter

Toegevoegd na 4 minuten:
sorry van die duif, bedoel natuurlijk druif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een goed ras hebben, dat tegen onze relatief koele zomers kan.
Een goede kalkmest kan schelen.
Goed snoeien, niet te laat want dan gaat de druif bloeden.
En vooral: de trossen krenten, dus als de vruchtzetting heeft plaatsgevonden, de tros uitdunnen. Dan krijg je minder druiven, maar wel grotere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste druivenplanten die je bij het tuincentrum koopt, zijn sierdruiven, die vanwege hun mooie herfstblad gekocht worden. je moet dus een goed ras zoals de Boskoop Glory' kopen bij een kweker. Dit ras kan goed gedijen in ons klimaat en is goed winterhard. Het is een hybride ( kruising tussen Europese- en Amerikaanse druif) en deze heeft als voordeel dat hij een hoge weerstand heeft tegen schimmelziekten en goed tegen ons klimaat kan. Het beste is dan om hem tegen een zuidmuur te planten in een ruim plantgat dat je opvult met compost, turfmolm en oude koemest. Druiven hebben kalk nodig en dat haalt de plant uit de muur. Het is belangrijk dat hij niet constant in de wind staat, jonge groeipunten en bladeren kunnen dan afsterven.
Je moet dan vanaf het begin al steeds bloemtrossen verwijderen, zodat niet al zijn energie opgaat in de druif, want eerst moet de plant maar eens sterker worden. Sommige soorten hebben wel vier bloemtrossen aan één tak. Die zal je moeten verwijderen ( uitdunnen) want twee bloemtrossen zijn genoeg per tak. Anders gaat het ten koste van de groei en de bloemtrossen zullen moeilijker gaan rijpen. Je moet ook niet te laat snoeien. Vanaf de herfst als de bladeren gaan vallen totdat de sapstroom op gang komt en zeker niet als er vorst komt. Je hebt dan ze wintersnoei en de zomersnoei. Het is zelfs mogelijk in nederland wijn te maken van druiven die hier gekweekt worden. alleen geen rode wijn, die zal altijd naar rosé smaken omdat het groeiseizoen hier niet zo lang is als in Frankrijk of Italië.
amc