Waarom kleurt een madeliefje vaak roze aan de onderkant?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
3.8K

Het beste antwoord

De straalbloemen van de bloemhoofdjes van madeliefjes zijn wit. Maar soms zijn de toppen van de straalbloemen aan de onderkant roze/rood gekleurd. Dat komt door de zon: het roze verkleuren is de voorbode van mooi weer.
Zodra het donker wordt of als het regent sluiten de bloemenhoofdjes zich en gaan ze hangen. Zodra de zon zich weer laat zien, gaan de bloemenhoofdjes weer open. Ze draaien zelfs met de zon mee.

Eigenlijk hebben ze dus een verkeerde naam, ze zouden zonneliefjes moeten heten!
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Om dezelfde reden als dat de blaadjes wit zijn, de meeldraden geel en de rest van de plant groen. Dat heeft geen reden. Dat is gewoon genetisch bepaald.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus, de zon werkt er wel aan mee, maar de eigenschap van het verkleuren zal toch genetisch bepaald moeten worden denk ik ook.
Ik ken veel bloemen die niet roze kleuren aan de onderkant.