Bij het verspenen een verplaats je plantjes van de ene plek naar de andere plek en laat je ze allemaal in genoeg ruimte groter worden.
Bij verdunnen of uitdunnen haal je wat plantjes uit een groep met plantjes zodat de rest ook meer voedingsstoffen heeft.

Toegevoegd na 11 minuten:
Trouwens, kijk ook eens bij de vraag over slaphangende plantjes, daar stond deze reactie bij:

Ga je binnen voorzaaien, moet je de plantjes pas verspenen als ze 4 blaadjes hebben en ze dan in goede potgrond zetten.
Plantjes met 2 blaadjes hebben meestal te weinig wortel om te kunnen verspenen.

Na het verspenen gaan de planten een sterker wortelgestel maken en meer blaadjes vormen, dus weer groeien. Enkele weken later, zet je deze planten met pot en al buiten, uit de wind en uit de zon!
Na een dag of 10 kunnen deze planten heel voorzichtig uit de pot gehaald worden en op een plaats in de zon geplant.

Binnen is de verdamping van de gezaaide planten aanzienlijk minder dan buiten. Plantjes die van binnen naar buiten komen, verdampen buiten aanzienlijk meer water, doordat de blaadjes nog zijn aangepast om binnen te groeien en niet buiten. Hierdoor gaan ze slap hangen, vaak komt dat wel weer goed, maar ook gaan ze vaak alsnog dood, vooral als ze ook nog in de zon staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aha, dat klinkt logisch. Moet je bij verspenen ook nieuwe grond gebruiken om de plantjes nieuwe voedingsstoffen te geven?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, lijkt me wel verstandig, de grond waar je ze uithaalt is waarschijnlijk potgrond, dat bevat al genoeg meststoffen voor een week of 6, zet je verspeende plantjes dan ook even in potgrond, dan groeien ze even hard.
Als je de plantjes in je tuin hebt gezaaid en verder niet bemest kan je dat natuurlijk bij het verspenen ook zo laten, maar ook dan is het aan te raden de grond wellicht met een beetje mest te mengen: verspenen zorgt er namelijk wel voor dat de plantjes opnieuw moeten gaan wortelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank voor het herhalen van een deel van mijn tekst. +
Zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen probleem, je gaf een goed atnwoord! ;)