Hoe kan men aan de bovengrondse aardappelplant zien wanneer de tijd om ze te rooien gekomen is ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Het beste antwoord

Voor een leek erg lastig te bepalen.
Veel aardappelsoorten zijn gevoelig voor phytoftera, dat is een schimmelinfectie die in het blad- stengels begint.
De planten sterven dan langzaam af worden geel- bruin en gaan zelfs dood.
Na het dood gaan door phytoftera, zit het ook in de aardappels zelf en kan je ze niet meer eten.

Normaal gaan aardappels eerst in bloei komen, dan nog wat nabloei, dan het begin van hier en daar bruin blad maken en ten slotte wordt de plant geel en sterft.
Zodra de stengels geel en bruin worden kan je gaan rooien.
Bij sommige soorten ook al direct na de bloei.
Maar je kan bij gezonde aardappels ook wachten tot alles is afgestorven, als je ze maar rooit voordat het gaat vriezen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het loof begint af te sterven is ook de ondergrondse groei ten einde.

Toegevoegd na 38 seconden:
Loof is het bovengrondse deel van de plant.