Door kaalslag van gemeente zijn wij op zoek naar erfafscheiding! Denken aan halfhoge fruitleibomen? Op het zuiden! Welke zijn aan te raden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Hallo! Leuk dat je halfstam fruitleibomen wilt planten. De tuin is op het zuiden, dus dat moet geen problemen geven. Verder houden fruitbomen niet van een heel natte grond, dus let daar op.

Dingen die ik kan aanbevelen:

- Appelbomen. Let hier wel op de bestuiving en kies een ziekteresisent ras zoals Ecolette, Santana, Topaz of Groninger Kroon.

- Perenbomen. Maar let hier wel op dat sommige rassen niet erg hard groeien en misschien uit de toon vallen. Goeie opties zijn Conference, Williams en Saint Remy. De laatste vind ik zelf erg makkelijk, leuk en een mooie boom om te zien.

- Kweepeerbomen. Misschien ken je ze niet, maar ze zijn prachtig. Kijk maar even op www.kweepeer.nl en http://www.fruitbomen.net/informatie/p/17/een-kweerpeerboom-kopen-planten-en-verzorgen/

Welke dingen ik minder aan kan bevelen:

- Kersenbomen. Vogels eten alles op, bestuiving is moeilijk en groeit wild.
- Pruimenbomen. Snel last van wespen, en groeit wild.
- Perzik- en nectarinebomen. Deze krijgen snel krulziekte.

Er zijn nog veel meer opties, maar dit zijn wat korte!

Je raad het misschien al, ik werk bij een fruitbomenkwekerij, en ik nodig je ook van harte uit op onze website www.fruitbomen.net

Groetjes,

Frank Houweling
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Goolge met 'specialist fruitleibomen'

Zo gevonden op site http://www.fruitboomspecialist.be/ dat peren de beste keus zijn
door hun ziekte ongevoeligheid en onderhoudsvriendelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Peren is inderdaad een mogelijkheid en dan met name Conference. Ook zou je kunnen kiezen voor een afrastering van betonmatten en daar druiven langs geleiden. Een voordeel van druiven is, dat ze vrij snel groeien. Er zijn diverse varieteiten in de handel, die niet erg ziekte gevoelig zijn en 1X per laar snoeien volstaat . Het resultaat zal een dichtere afscheiding opleveren dan peren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens hoeven perenbomen ook maar één keer per jaar gesnoeid te worden en zijn daarmee niet onderhoudsgevoelig. In de winter leveren perenbomen wellicht een wat kaal gezicht, omdat deze, net als andere bomen, niet winterhard zijn. Wat dat betreft is een afscheiding wellicht meer geschikt.