Wanneer moet ik de coniferen snoeien?

Heb begin juni coniferen gepoot, erg moeilijke tijd schijnt, maar moet ik ze nu wel of niet snoeien.
Ze bloeien trouwens wel terwijl er wordt verteld dat dit niet kan, toch is het zo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.3K

Het beste antwoord

Het beste is om coniferen zo weinig mogelijk te snoeien. Snoeien is in principe alleen om schade te herstellen of om takken we te halen. Als coniferen 2 toppen hebben, is het voor hun groei belangrijk dat één van de twee toppen weg te snoeien. Dit kan het beste zo vroeg mogelijk gedaan worden. Bij jongere coniferen kun je het beste de top die het meest in het midden van de plant staat weg snoeien.

Belangrijk om te weten is dat coniferen harshoudend zijn en dat de conifeer overmatig bloedt bij snijwonden. Daarom kun je het beste snoeiperiode van de herfst tot midden winter aanhouden, omdat de conifeer dan het minste bloedt.

Naaldconiferen mag je wel snoeien. Deze coniferen hebben slapende ogen en die worden tijdens het snoeien geactiveerd, zodat de plant zich goed hersteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Coniferen bloeden erg snel in het groeiseizoen en kunnen het beste gesnoeid worden in de herfst en de winter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer u uw coniferen 1x per jaar wilt snoeien kunt u dit het beste rond begin augustus doen.. (nooit met zeer zonnig en heet weer om verbranding te voorkomen) Een conifeer heeft in augustus september een tweede groeiperiode, en de haag zal met een fris uiterlijk de winter en het voorjaar in gaan.

Twee maal per jaar snoeien is in principe nog beter, en dient te geschiedden vlak na de eerste groei (de maand juni) en vlak voor de tweede groeiperiode (rond begin augustus) op deze manier kweekt u een mooie vaste gezonde conifeer.
13 jaar geleden
Alle coniferen kan je uitstekend in de maand augustus snoeien, maar als je ze pas in juni geplant hebt, hoef je nu niet te snoeien, waarom zou je?