Hoe voorkom ik duiven op mijn balkon?

Ik woon in een flat met een inpandig balkon. De duiven vliegen aan en gaan op de reling zitten. Van daaruit gaan ze op m'n wasrek zitten en soms vliegen ze zelfs naar binnen!

Wat kan ik ertegen doen (behalve mijn wasrek weghalen en de deur dicht doen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Het kan helpen een visdraad over je reling te spannen. Duiven schijnen, volgens onze wijkopzichter, niet van dingen te houden, die tegen hun borst aanzitten.

Je zou een huisdier als een kat of een hond kunnen aanschaffen, indien je daarvan houdt, natuurlijk.

Er bestaat op de 'markt' een apparaat wat duiven kan verjagen, weet alleen even niet meer hoe deze heet. Wanneer er een duif in de buurt komt, geeft hij een geluid af, waar ze niet tegen kunnen. Hij kost alleen rond de €100,-, weet niet of je dat ervoor over hebt.

Je kunt eventueel een valkenier inhuren, die ze verjaagt. Maar dat gaat niet goedkoop worden, dus ook in dit geval: Weet niet of je het ervoor over hebt.

Daarnaast heb je nog van die 'windkleppers', die hang je buiten op je balkon. Bespreek dit alleen wel eerst met je eventuele buren, want het kan vrij irritantus giganticus zijn.

Als een uiterst middel, kun je een buks kopen en ze afknallen, maar dat is nogal illegaal! (Maar wel leuk!) Zou ik niet als eerste optie nemen! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Maar wel leuk"?! -1!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft meerdere opties en dat is fijn. Ik ga beginnen met het visdraad!

Andere antwoorden (7)

Deze voorkom je alleen door je balkon volledig af te schermen met degelijk gaas...

Duiven die eenmaal een plaats hebben uitgekozen laten zich tot grote frustratie van de desbetreffende bewoners niet weg jagen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon blijven wegjagen, werkt het best. En vooral geen etensresten of dergelijken in de buurt houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een goeie vette dikke kat ;)
maar zorg er wel voor dat die kat dan niet van het balkon kan vallen door zijn jacht capriolen
14 jaar geleden
koop een paar meter prikka, en bevestig dat op de reling.
succes!
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch... daar kunnen ze toch overheen vliegen? ;-) Of doen ze dat niet?
Rieneke1
14 jaar geleden
dat zou in theorie wel kunnen, maar vaak gaan ze eerst een tijd op de reling zitten.
als ze daar niet meer kunnen landen, is de lol er vaak af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prikka?
Rieneke1
14 jaar geleden
www.prikka.nl
Er bestaan speciale duivenstrips van metaal ,maar deze zijn erg prijzig,met een handige doe hetzelver in de buurt,kun je panlatten op je railing maken,met om de paar cm een uitstekende spijker ,met de punt omhoog kunnen ze niet landen of rustig zitten.
op het zitgedeelte visdraad spannen kruislings,raken ze verstrikt in en voelen zich niet prettig,en op den duur zullen ze weg blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat visdraad doet wonderen - hoeft niet veel te zijn, een beetje schrikt al af.

Je kunt ook wat loshangende dingen vanaf de bovenkant naar beneden laten hangen. Werkt niet als het windstil is, maar als het waait, krijgen de duiven continu iets tegen zich aan, en daar houden ze niet van.

Na een tijdje zullen ze altijd wegblijven, ook als het windstil is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak van de nood een deugd, vang er elke week éen en zet 'm op het menu.