Hoe krijg ik het hele jaar door vrolijke tuin?

Ik heb een tuin aangelegd, welke planten kan ik erin zetten, zodat ik elke dag van het jaar bloemen etc heb? Dus van seizoen tot seizoen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Ik ben benieuwd naar de antwoorden.

Het beste antwoord

Iknoem wat ingrediënten voor verschillende sferen
Wat dacht u van klokjesbloemen (Campanula) in blauwe, lila, roze tinten en wit. Ze combineren prachtig met soorten als vingerhoedskruid, duizendblad, kattenstaart en teunisbloemen. Montbretia (Crocosmia) groeit graag op een zonnige, beschutte plek, ‘Lucifer’ is vurig rood. Combineer met gele Mimulus en bruinbladige Heuchera. Daglelie (Hemerocallis) is er in duizend kleuren die passen bij irissen, eendagsbloemen, monnikskap of bijv. Erigeron, afhankelijk van hun kleur en uw smaak. Vuurpijlen (Kniphofia) passen fantastisch bij siergrassen, fijn gipskruid en Verbena. Magnifiek en sterk van vorm. Echte accentplanten! Koekoeksbloemen (Lychnis) hebben iets vertederends, maar de scharlakenrode brandende liefde (Lychnis chalcedonica) schreeuwt het uit. Combineer met grijze lamsoor, ooievaarsbekken, Campanula’s en zachtgetinte salie. Kattenstaart (Lythrum) harmonieert goed met siergrassen, allerlei irissen en eendagsbloemen. Bergamotplanten (Monarda) met rode, roze en witte tinten zijn heel mooi met Veronica, Astilbe, Cimicifuga, siergrassen enz. Kattenkruid (Nepeta) in vooral blauw en wit is schitterend bij rozen, Monarda en Potentilla. Overvloedige geur en vlinderbezoek zijn gegarandeerd! Dat geldt ook voor marjolein (Origanum; ‘Herrenhausen’ en ‘Hopleys’ zijn geweldige weefplanten), lavendel, salies, tijm enz. Slangenkop (Penstemon; rood, wit, roze) past weer goed bij Nepeta, salie en bijv. Limonium. Van de vlambloemen (Phlox) zijn de vele hoge en lage vormen eigenlijk onmisbaar in borders en bakken. Er valt eindeloos mee te combineren, zo groot is hun verscheidenheid! En dat zijn maar enkele van de honderden soorten die u nu zelfs bloeiend, zo vanuit hun potjes, kunt planten. Meteen genieten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is echt teveel om op te noemen, kijk eens op de volgende site.
Kom je er niet uit, dan mag je in mijn tuin komen kijken.

Toegevoegd na 1 minuut:
De foto is van juli 2010
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow! Echt mooi! Lekker dicht beplant, maar toch ook niet weer zo dicht dat alles prop op elkaar staat. Ik heb hier kort geleden al een vraag over gesteld, maar in deze trant wil ik het ook graag maken volgend jaar (beginnend bij a.s. najaar... ;-) Is deze foto overigens ook van je eigen border?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en helemaal zelf aangelegd, dit is maar een stukje hoor er wordt nog volop gewerkt aan andere stukken, doe ik ook allemaal zelf, mijn tuin is 100m. lang en ca. 25 breed, dus genoeg te doen.
Wat ik doe als ik begin is groenblijvers planten, daarna op hoogte vaste planten en eerst de gaten opvullen met eenjarig zaaigoed dan lijkt het vanaf het begin al heel wat.
Dit wat je op de foto ziet is een heuvel gemaakt van de grond uit de vijver en hiervan is de bedoeling dat het een wilde/vlinder bloementuin wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je in te huren als adviseur? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,ha, nee het is maar hobby hoor en eerlijk toegegeven er gaat ook best wel een wat dood hoor.
Maar voor een advies kun je wel bij mij terecht hoor en dan gratis.
Als je elke maand naar een tuincentrum gaat en dan de planten koopt die dan bloeien. Deze koop je (naar behoefte natuurlijk, moet wel in je tuin passen) en plant je in je tuin. Zo heb je altijd iets wat bloeit!

Zelf koop ik nogal eens eenjarigen of leuke potten met bloemen en zet deze gewoon in mijn borders tussen een groen stuk, waar alles al uitgebloeid is. Dan heb je altijd kleur!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
wat je in een tuincentrum koopt is vaak voortijdig in bloei getrokken, dus daar kan je niet van op aan dat dat het jaar erop weer op dezelfde tijd bloeit. + voor de eenjarigen, die geven zoveel fleur :)
Dit is een vraga die niet te beantwoorden is zonder je tuin een beteje te kennen. Maar here goes..

Zoek in een planten boek naar wat vroege voorjaarsbloeiers, vaste planten. Er zijn allemaalleuke kruipende plantjes welke in maart al gaan vloeien. Zet deze op een aantal plekken in je tuin. Zorg ervoor dat je ook een of twee voorjaarsbloeiedne struiken, zoals forsythia of toverhazelaar in je tuin zet.

Vervolgens neem je 250 bloembollen. Broege bloeiers (sneeuwklokjes) midden laat (Crocussen) en laat bloeiers (tulpen, hyacynten). Ook haal je een serie voorjaarsbloeiers; kruipende bloemplanten welke in april, mei bloeien.

In het ajaar zaai je een paar zones in met wilde bloemen mengsels. Deze beginnen inmei te bloeien en kunnen de halve zomer mee. Voor de herfst zet je heid-achtige planten in de tuin en lage & hoge herfstasters.

Voor de geur & wandbedekking een roos, clematis, passiebloem tegen de muren. Een Sering & vlinderstruik erbij en je tuin bloiet het hele jaar door.