Wat zijn dit voor beestjes?

Ze zitten onder en achter onze kliko, en tussen/op een stapel bakstenen die daar liggen. De eitjes lijken wel kleine houtsplintertjes (zijn ook bruin) en er komen kleine bruine vliegjes uit die driftig rond"springen" voordat ze definitief wegvliegen. Ze lijken witte stipjes achter te laten op de stenen. Het lijken net verfspetters.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Tuin
6.5K

Antwoorden (2)

Lijkt mij de meelmijt:

Meelmijten lijken met het blote oog nog het meest op “levende” bleke stofdeeltjes.
Op allerlei producten van plantaardige en dierlijke herkomst kan men soms mijten aantreffen. Meestal gaat het dan om (kleine) voorraden levensmiddelen die enige tijd zijn blijven liggen. Als deze producten tijdens de bewaring enigszins vochtig zijn geworden, ontwikkelen zich daarop soms grote aantallen mijten. Achter je kliko is dus ook een prima omgeving.

De mijten ontwikkelen zich razendsnel bij de juiste omstandigheden. Bij een temperatuur van 23°C en 85% relatieve luchtvochtigheid ontwikkelen de mijten zich in 2 tot 3 weken. In het algemeen geldt: hoe lager de temperatuur, hoe trager de ontwikkeling van deze mijten zal verlopen. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 60% of minder, staat hun ontwikkeling zelfs volkomen stil.

Wanneer je de omgeving meer lucht en droog kan houden (de kliko misschien wat verder van de muur?) kom je er hopelijk van af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ziet er uit als eitjes van de witte vlieg. Maar zoals je al zei kwamen er bruine vliegjes uit. Misschien zijn het eitjes en restanten van eitjes van kleine vliegjes.