Waarom zijn er grote stukken van mijn waterlelieblad af?

Doen de vissen dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (5)

De vissen doen dit niet, maar wel het waterleliemotje (Nymphula nymphaetata).

Aan de onderkant van het waterlelieblad legt dit vlindertje haar eieren. Als de rupsen uitkomen, vreten ze gangen in de bladeren en luchtkamers in de stengels. Het bruine rupsje maakt een kokertje, dat met een zijden draad aan de onderkant van het waterlelieblad wordt bevestigd. Door zijn kop uit het kokertje te steken, vreet hij aan het blad. Bladeren zijn de longen van de plant. Haal bladeren met gangen er af en vernietig deze als u ziet dat de rupsen echt een plaag worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je last hebt van de waterleliekever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat niet de nickname van de GGWT?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou kunnen, geen idee.
Posthoornslak (Planorbis corneus)

Deze zéér schadelijke slak raspt vooral de bladeren van de zuurstofplanten stuk. Ook de onderkant van de leliebladeren, die daardoor geel worden, en de zachte onderwater bladeren van de plomp zijn voor de posthoornslak een lekkernij. Men kan de slakken met een netje uit de vijver scheppen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het waterleliemotje heeft eitjes gelegd in je vijver, hieruit komen larfjes die van je waterlelie eten, is het larfje volgroeid, dan gaat het zich verpoppen en knipt een groot en een klein stukje uit de waterleliebladeren, tussen deze twee stukjes blad verpopt het larfje zich, terwijl hij de twee stukjes aan elkaar hecht en zorgt er tevens voor, dat er in het coconnetje lucht zit, zodat hij niet kan zinken.
Soms gebruiken ze ook de bladeren van de watergentiaan, om er twee stukjes uit te knippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is het werk van de waterleliekever het beste kun je een stuk kippengaas op de bladeren leggen de bladeren moet je een dag onder water houden de larven hebben zuurstof nodig en deze gaan dan dood de vissen eten ze wel op