Hoe kan ik bijen helpen?

Lees dat ze het erg moeilijk hebben heb een tuin met Vlinderstruiken ed waar veel bijen op zitten en nog meer planten waar ze graag komen.
Wat kan je nog meer doen?
BVD

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
Ritsuka
10 jaar geleden
Goedvoornemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed idee ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zijn hier volgens mij nog wilde bijen en misschien kan je een kastje maken of kopen waar ze zich prettig voelen.
Met de planten zit het hier wel goed maar anderen kunnen deze in de tuin zetten om een beetje te helpen want moeilijk hebben ze het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
zeker een goede intentie!!

Het beste antwoord

In deze gids (i.o.) vindt u een overzicht van de in Nederland voor bijen interessante, meestal inheemse, insectenplanten. Een drachtplant voor insecten levert voedsel in de vorm van nectar of stuifmeel. De bij zorgt voor bestuiving van de plant.

Koppeling tussen de Gids Nederlandse bijen en de drachtplanten geeft de mogelijkheid om te zien welke 'wilde' bijen u mogelijk in uw omgeving kunt tegenkomen. Aanplant van goede drachtplanten (nectar of stuifmeelcijfer 3 of hoger) bevordert het insectenleven in uw tuin. Niet alleen bijen maar ook vlinders of zweefvliegen zullen uw tuin frequenter bezoeken. En als uw tuin zoemt van het leven, dan gaat u vanzelf 'meezoemen'.

Van enkele plantensoorten zijn ook geschikte cultuurvarieteiten vermeld: let op niet alle cultivars zijn insectenvriendelijk, met name de (dubbel)gevulde bloemen produceren vaak weinig of geen stuifmeel of nectar. Er zijn speciale kwekerijen of tuincentra die insectenplanten verkopen, vraag ernaar!

voor de lijst raadpleeg de bron

Je kan jouw tuin vrij eenvoudig ombouwen tot een geschikt biotoopje en daarmee een stukje van de lappendeken invullen. Je doet dat door de juiste insectenvriendelijke planten in jouw tuin te zetten. Met behulp van de gids ('drachtplanten') kan je zien welke planten geschikt zijn voor welke bijen (maar ook vlinders en fraaie zweefvliegen zullen je aankoop waarderen). Bij aanschaf moet je erop letten om geen cultuurvariëteiten te kopen met dubbele, gevulde bloemen. Bij die bloemen is het nectar geven eruit geselecteerd en daarmee dus minder geschikt voor insecten. Koop met name planten die in ons land ook in de vrije natuur voorkomen.
Kies naast nectarplanten ook voor planten die veel stuifmeel leveren (zoals composieten). Zorg voor bloeiende planten gedurende het gehele seizoen.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga ermee aan de gang zeker nodig
Bedankt!!

Andere antwoorden (1)

zelf een bijenvolk gaan houden in de tuin. klinkt ingewikkeld, maar valt reuze mee. ook in kleinere tuinen kun je prima bijen houden, zonder de buurt tot overlast te zijn.

je kunt imkercursussen volgen bij een bijenvereniging bij u in de buurt. vaak kan je via een aangesloten imker wel een volk cadeau krijgen. investering is vervolgens een paar 100 euro. investering qua tijd: ca 4 uurtjes per 2 weken.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga geen imker spelen maar een plekje waar ze kunnen schuilen is prima ook voor in de winter.
zijn die te krijgen?
Planten staan eral maar kan natuurlijk meer.