Wie weet er een mooie groenblijvende, liefst lang bloeiende struik?

Ik ben opzoek naar een pronkstuk voor de tuin.
De stuik komt op een plaats waar het de hele dag zon krijgt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is die plek 'vrijstaand' of bij een muur?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er staan wel planten in de buurt, maar het komt eigenlijk wel helemaal vrij te staan. In ieder geval niet in de buurt van een muur.

Antwoorden (6)

Een mooie Hortensia. Als je er goed voor bent, krijg je een prachtige struik die heel lang bloeit. Het enige nadeel vind ik dat je zomers blijft watergeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijft niet groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En in de volle zon verlept hij vaak nogal.
een vlinderstruik (zie de bron).
die blijft groen, heeft veel bloementrossen, en blijft lang bloeien.
Het enige moment dat de struik kaal is, is vlak nadat je deze hebt gesnoeid, dan staat er nog maar een klein stompje van 20 cm of zo. Maar dat groeit binnen no time weer aan tot een volwaardige struik.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou kunnen inderdaad, deze hebben we al wel in de tuin staan. Nog niet eerder aan gedacht. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plek voor deze struik/heester is een solitaire plek. Buddleja is wat mij betreft minder geschikt om solitair te staan, het blad is meestal niet zo mooi en als hij gesnoeid is is ie eventjes onaanzienlijk. Buddleja doet het beter achter in het perk.
Dat is best wel moeilijk, want de meeste groenblijvende heestere bloeien niet zo geweldig, tevens staan de meeste liever in wat schaduw.
Wat dacht je van een Rhododendron?
Is groenblijvend en bloeit prachtig.
Wel moet je deze plant zorgvuldig planten, graaf een kruiwagen grond uit het plantgat en vul dit met een kruiwagen potgrond ( 2 zakken van 40 l.)
Plant hier de Rododendron in en geef hem 2 x per jaar organische mest.
Rhododendrons kunnen heel erg oud worden en zijn er in veel kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben een paar rode Rhodo's in de tuin staan, ik vind ze best mooi maar ze doen het niet geweldig hier.
Volgens mij hebben we best zure grond dat wat de Rhodo's volgens mij wel graag hebben. We hebben namelijk gemakkelijk mos groei in de tuin.
En volgens mij groeien ze ook erg langzaam, of ligt dat er nu aan dat ze 't hier niet goed doen?
Ik vind ze wel mooi, dus ik onthoud deze. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij ons in Zeeland hebben we kalkhoudende kleigrond en ook daar groeit mos, dus dat zegt niet zo veel, wel kan je het zien aan de struiken en bomen om je heen, vooral aan de hulstbomen, zijn die mooi donker groen en vol met blad, dan is de grond zuur.
maar behalve zure grond moet de Rhododendron, ook humusrijke en vochtige grond hebben, zit er te weinig humus is, dan kan de grond te weinig vocht vast houden en staan ze te droog.
Er is een goede test hoe het met je grond is, de Rhododendron even er uit spitten, bijna zeker zit er dan een te kleine kluit aan, dat betekend, dat de grond niet geschikt is, en de plant te weinig nieuwe wortels maakt, dus een kruiwagen grond er uit en twee zakken potgrond er in, dat kan nu en dat kan altijd, zelfs als ze in bloei staan, je zult zien dat ze enorm opknappen en binnen een paar jaar weer prachtig vol zijn.
Boerenstruik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is een boerenstruik? Nooit van gehoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik denk dat boerenjasmijn bedoeld wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De boerenjasmijn bloeit dan misschien wel, maar 't is geen groen blijvende heester. Vraag me dus nog steeds af wat een boerenstruik is NoobNoob.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is in de war met de boerinnenstruik.
Een struik/heester die groenblijvend is, mooi en lang bloeit, veel zon verdraagt, nauwelijks beschutting krijgt en mooi tot zijn recht komt als solitair is nogal een uitdaging.

Ed zei het al: de rhododendron kan goed, de grond moet dan dus wel geschikt worden gemaakt.

Wat je misschien ook nog kunt overwegen is een drietal. In plaats van 1 pronkstuk kies je een drietal die elkaar een beetje aanvullen, die plant je dan te samen op de plaats waar anders het pronkstuk had gestaan in een rond perk. Kies dan voor 1 groenblijvende die als 'ruggengraat' fungeert en vul aan met bloeiende heesters/planten voor de gewenste bloemenpracht, en dan bij voorkeur twee verschillende bloeiperiodes kiezen.

Ik heb nog drie heesters die een optie kunnen vormen als solitair:
-Hebe (heel veel varianten, bijvoorbeeld andersonii Maria) Nadeel is dat hij niet heel erg vorstbestendig is.
-Viburnum Tinus (Sneeuwbal). Nadeel is dat hij niet goed bestand is tegen koude wind.
-Osmanthus Burkwoodii (Schijnhulst) Nadeel: wil droge voeten en staat het liefst een beetje beschut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Viburnum tinus is een heel lang bloeiende struik, met mooie witte bloemen en glanzend donkergroen blad. De bloeitijd is echter september tot maart/ april. Dus niet in de zomer.

Verder kan je nog denken aan Escallonia.

Wil je eventueel ook nadenken over bladverliezende planten, dan komen vlinderstruik, hortensia en hibiscus in aanmerking.
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden