Kan je een hybrideplant kweken, door 2 planten uit verschillende families te combineren?

kan je bijvoorbeeld een hybride kweken van een wilde wingerd (Parthenocissus) een een groot kaasjeskruid (Malva sylvestris). Zodat je dus eigenlijk een klimmer met prachtige bloemen krijgt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

Zoals je dat voorstelt is dat volkomen onmogelijk, er moet minstens een zekere verwantschap zijn, dus familie van elkaar en dan nog is het zeer zeldzaam.
Er zijn wel enkele voorbeelden waar het wel is gelukt en dat is de zeer bekende Leylandii, een zeer snel groeiende conifeer voor b.v. wintergroene hagen.
Het uiterst bijzondere hieraan is, dat het een spontane soortkruising is, dus in de natuur ontstaan, zonder tussenkomst van de mens. ( stukje evolutie!)
De ouders van deze conifeer is de Cypres en de Chamaecyparis.
Hier in mijn tuin groeit nog een soortkruising de Gaulnettya, dit is een soortkruising tussen de Pernettya en de Gaultheria, deze is wel door de mens gekweekt.
En zo zijn er wel meer voorbeelden, maar altijd moet er minstens een verwantschap zijn wat betreft de families.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gaultheria en Pernettya lijken al veel op elkaar.
wingerd en kaasjeskruid zijn totaal geen familie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.