Hoe kan het dat beukennootjes loos zijn?

Ik heb een solitaire groene beuk op het erf staan die zeker 40 jaar oud is, hij draagt elk jaar maar de nootjes zijn altijd loos.
Een beuk is tweeslachtig maar waarom komen er dan geen volle nootjes in.

Toegevoegd na 2 uur:
De boom is een zaailing uit een bos.
Van zaailingen van andere planten is bekend dat ze andere eigenschappen kunnen krijgen dan de moederplant.
Kan dit ook het geval zijn bij deze beuk, dat hij gedeeltelijk tweehuizig is en dat er een andere beuk naast moet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
8.5K

Het beste antwoord

Beuken maar ook tamme kastanjes, slaan de goede vruchtvorming gewoon over, zolang de boom flink in de groei is.
Pas als de bomen volwassen zijn geworden, dus in de hoogte zijn uitgegroeid, zullen de zaden niet meer loos zijn.
Vanaf dat moment, heeft de boom maar een doel, goede zaden vormen.
Soms zelfs zo veel, dat de takken omlaag hangen van de beukennootjes.
Wel is het zo, omdat het een zaailing is, dat er onderling wel wat verschillen zijn in zaadvorming.
Maar ook dit geldt voor oude uitgegroeide bomen, dus niet voor jouw boom, die is nog jong.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uw antwoord was genuanceerder en daarom een logische verklaring.

Andere antwoorden (1)

De boom is nog te jong om voor nageslacht te kunnen zorgen. Een beuk komt meestal pas vanaf zeventigjarige leeftijd overvloedig tot bloei. Hij bereikt zijn grootste vruchtbaarheid vanaf 100 jaar. Bovendien gebeurt goede vruchtvorming meestal slechts om de 5 à 6 jaren. En de vruchtvorming is zelfs maar om de 15 jaar echt overvloedig.
Vermoedelijk moet je dus nog een jaar of dertig wachten voor je eetbare beukennootjes kunt krijgen...
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
Dat is dus het rare, hij bloeit, en die napjes met die notenschilletjes zitten er ook in alleen de nootjes zijn leeg.
Kijk, als die napjes en notenschilletjes er niet in zitten zou dit verhaal kloppen.