Hoe maak ik mijn stuk gras klaar voor de mooie lente dagen die gaan komen? Ik wil mijn gras zo groen mogelijk :-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
1.1K

Het beste antwoord

Gras heeft veel mest nodig, dat komt omdat we eigenlijk roofbouw plegen op dat gras omdat we het telkens weer afmaaien.
Is het gazon ouder dan 3 jaar dan is kalk strooien waarschijnlijk noodzakelijk. Buiten deze kalk heeft het gazon veel stikstof nodig, de stikstof geeft de mooie groene kleur.
In grote lijnen zijn er twee soorten meststoffen .
De kunstmest en de organische mest.
In het vroege voorjaar is kunstmest het beste , omdat het ook bij lagere themperaturen werkt.
Als het later in het voorjaar overdag minstens 15 graden is en in de nacht minstens 10 graden, wordt het tijd voor een goede organische mest, omdat dan de bacteriën actief zijn geworden die deze mest moeten afbreken.
Let op! gebruik nooit gedroogde koemest, het geeft heel vaak zeer slechte resultaten!
Koop een organische mest waar o.a. bloed en beendermeel en kippenmest in zit b/v/ culterra.
Zolang het gras groeit moet je regelmatig mesten, tot in oktober. 5 tot 7 keer per seisoen!
Maai nooit te kort en minstens 1 keer per week, liefst 2 keer en laat dan het afgemaaide gras liggen.
Laat je niet gek maken door allerlei adviesen , dat je moet verticuteren, speciale grond moet gebruiken na het bijzaaien van je gazon, alleen plekken die groter zijn dan je hand, kan je bijzaaien.
Bijna alle gazonproblemen, ook mos en onkruid , hebben te maken met te weinig mesten, als je pas gaat mesten als je gras er niet meer uit ziet, ben je gewoon te laat, het komt wel weer goed hoor, maar het duurt erg lang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Eerst kalk er over.
Dan bemesten (2 x per jaar)

Vergeet niet om een extra groene container aanschaffen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zag laatst op tv, bij verbouwen en verkopen op sbs 6 dat ze het gras groen spoten met verf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of het goed voor het gras is betwijfel ik maar ze verkochten het huis wel sneller
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ennn... dan hoef je ook niet meer te maaien, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het was gewoon verdort gras
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=PaudbO3r1IY
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb dat ook gezien....
In het voor en najaar is het belangrijk om het gazon te verticuteren.

Waarom verticuteren

* voorkomt dat de ondergrond dichtslibt
* Stimuleert de hergroei van het gazon
* meststoffen kunnen tot de wortel doordringen
* gazon verdraagt meer droogte
* verbetert de opname van regenwater

Wanneer verticuteren
verticuteermessen

* voor het verticuteren eerst het gras maaien
* in het voorjaar maart april op een droge dag
* kan ook in het najaar oktober november

Huren of kopen

* Een verticuteermachiene is vrij duur in aanschaf
* daarom is het beter om te huren
* bij gespecialiseerde tuinzaken

Wat te doen na een verticuteerbeurt

* het gazon nog eens met de grasmaaier afrijden
* kale plekken inzaaien
* het gazon bemesten
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Toevallig was het afgelopen zaterdag op tv in een tuinprogramma.
Eerst flink verticuteren om bladeren,mos en los gras te verwijderen.Dan met de grasmaaier erover heen,dan heeft het dezelfde lengte.
Toen strooide ze er graszaad overheen...na het graszaad kwam er kalkpoeder over en als laatst meststof bij droog weer af en toe besproeien en niet teveel overheen lopen...
Ik weet zeker dat Buurmans gras dan ECHT niet groener is...Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke 2 dagen het gras gaan maaien,wel niet korter dan 4,75 cm elke 3 weken bemesten, als het niet regent elke week sproeien,alle onkruid verwijderen, het mos verwijderen alle grasresten opruimen, het juiste grasmengsel kiezen wat past bij het gebruik en de grondsoort. de ondergrond goed drainerend maken en een juiste voorraad bemesting met een organische mest in de grond werken ,mollen en andere dieren uit de tuin weren, de PH op peil brengen en houden. of je laat als het er om gaat de groenste grasmat te hebben kunstgras aanleggen in de kleur die jij wil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Morgen direct kalk erop strooien omdat je er pas na 4 weken mag bemesten en dan om de 6 weken bemesten .