Hoe maak je van een oude ligustrum texanum 1.20 hoog een dichte haag?

We hebben een hoge ligustrum geroken die nooit gesnoeid lijkt en volg gate zit. Het is eigenlijk twee taken met losse takken er aan maar wel redelijk hoog. Is daar nog een gesloten haag van te maken waar je niet doorheen kunt kijken? Hij heeft vorig jaar nog gebloeid.
Met dank aan de vreemde spellingschecker van deze site. Plant ge or ven en zit vol gaten n

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Tuin
1.8K

Antwoorden (1)

Een liguster kun je helemaal kort afknippen en opnieuw laten uitlopen. Daarna regelmatig blijven snoeien om een mooi vertakte en dichte haag te krijgen. Dat gaat wel een aantal jaren duren voor de haag weer terug op 120 cm hoogte is. Je zou het gefaseerd kunnen doen, dus nu 1/3 van de takken kort afknippen boven de grond (15 cm ongeveer) en de komende jaren de andere delen of proberen met die 1/3 gesnoeide takken de onderhelft dicht te laten groeien, maar dat maakt het snoeien wel lastiger. De nieuwe scheuten uit de gesnoeide takken moet je namelijk wel steeds (echt meerdere keren per jaar en in het groeiseizoen wel 2 keer per maand) snoeien om te voorkomen dat dat ook weer van die lange kale scheuten worden die alleen maar omhoog groeien.

Heb je de planten gekregen en nu in je eigen tuin gezet, of heb je een tuin 'gekregen' waar de haag al in staat? In dat laatste geval zijn de wortels al goed gezet en zal de gesnoeide haag heel snel weer uitlopen en ook snel weer groeien. Zijn de planten verhuisd, dan hebben ze hun energie ook nodig om weer goed te wortelen en zal de hergroei mogelijk iets minder snel gaan, afhankelijk van hoezeer de wortels zijn beschadigd bij het verhuizen.
Inekez1
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Inekez1
Het is geen gezicht en het duurt een paar jaar, maar je moet inderdaad dicht bij de grond beginnen.
+