Mogen jalepeno zaadjes samen gezaaid worden?

Hey,

Ik heb jalepeno F1 zaad in kokos tabletten gezaaid, nu heb ik per tablet een aantal zaadjes samen (op elkaar) gezaaid. Nu is mijn vraag gaan deze zaadjes allemaal uitkomen en elk een plant worden of gaat er maar een plant uit komen. Ik bedoel hiermee zal het sterkste zaadje "kannibaliseren" en de rest op eten, of wat zal er gaan gebeuren?
Indien het het laatste is zou dit goed zijn aangezien ik maar 1 plant per tablet wil.

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.4K

Antwoorden (1)

Nee. Je moet de zaadjes ongeveer één centimeter uit elkaar zaaien in vochtige potgrond, en ze bedekken met een klein laagje aarde (maximaal 0,5 cm). Besproei deze aarde met een plantenspuit. Zaai niet te diep, om te voorkomen dat ze niet genoeg energie hebben om boven de grond te komen.
Peperzaden ontkiemen het beste bij een temperatuur van 24 -30 graden Celsius. Wanneer de temperatuur te laag is, zullen ze niet ontkiemen. Eventueel kan je de peperzaden enkele uren of een nacht voorweken in water, om de buitenkant van het zaad zachter te maken om daarmee het kiemproces te versnellen.

Na één a twee weken verschijnen de eerste zaailingen boven de grond. Die zijn gevoelig en hebben nu naast warmte, vocht en zuurstof vooral veel licht nodig. De planten houden van licht. Wanneer ze een tweede set bladeren hebben gevormd, kan je ze gaan verpotten. Haal de plantjes en hun kluit voorzichtig uit de grond zonder de wortels te beschadigen en zet deze in een grotere pot met aarde. De plant heeft nu de ruimte om verder te groeien. Eventueel kan dit verpotten later herhaald worden, wanneer je de wortels uit de onderkant van het potje ziet komen.

Zijn de plantjes eenmaal sterk en groot genoeg dan kan je ze bij lekker weer (rond mei) buiten zetten of in de tuin planten. Let op: de planten moeten afgehard worden. Dat houdt in dat ze voorzichtig aan hun nieuwe omgeving moeten wennen (ander licht, wind, andere temperatuur). Als je de plant in potten kweekt kan je ze enkele uren buiten zetten en later weer binnenshuis halen om ze langzaam te laten wennen aan de nieuwe omstandigheden.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, maar deze informatie ken ik al ;-)
Ze staan nu momenteel op een verwarmingspad bij een lekker 28-29°C. De eerste komen ook al tevoorschijn, vandaar mijn vraag of dit nadelig kan zijn voor de verdere groei van min plantjes. Verder zijn ze in kokos tabletten gezaaid en kan ik ze dus onmogelijk 1cm uit elkaar zaaien ;-)
Amadea
10 jaar geleden
Ik ben niet bekend met kokostabletten. Maar ik ben bang dat ze verdrukt zullen worden, en je van het aantal zaadjes hooguit de helft of misschien maar een derde plantjes gaat krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok; heel erg bedankt voor je reactie alvast, ook op dit late uur :-) . Ik had ook verwacht dat dit ging gebeuren, stom van mij om ze op elkaar te zaaien. Ik weet wel beter maar aangezien ik geen plaats heb om alle zaadjes te laten uitkomen dacht ik dat de overige zaadjes die verdrukt zullen worden uiteindelijk ook al meststof voor de goede zaadjes kunnen dienen.
kokos tabletten zijn schijven die samengedrukt zijn en wanneer je water erbij doet nemen ze een daarvan een gigantische hoeveelheid op en worden ze groter waardoor ze ook de zaadjes op de perfecte diepte begraven. erg makkelijk voor als je niet veel plaats hebt om te zaaien zoals ik op een appartement.