Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke planten vermeerderen zich snel in kleigrond?

Mijn vader heeft in zijn tuin zware kleigrond. Vooral bij de coniferen groeit er weinig. Zelf heb ik onder mijn struiken dovenetel geplant, die woekeren goed. Bestaan er ook planten voor kleigrond met hetzelfde effect?

Toegevoegd na 24 minuten:
Sorry, ik had er nog bij moeten vermelden dat het laagblijvende planten moeten zijn. Ik ga al die planten eens opzoeken!

Toegevoegd na 24 minuten:
Sorry, ik had er nog bij moeten vermelden dat het laagblijvende planten moeten zijn. Ik ga al die planten eens opzoeken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Kleigrond bestaat uit heel kleine deeltjes die dicht op elkaar zitten. Daardoor ontstaat de vaste en kleverige structuur. Dit maakt kleigrond tot zware grond, en het tuinieren erin tot zwaar werk.
Door de vaste structuur laat kleigrond slecht water door. Bij hevige regenval of in langdurige natte periodes blijft het water vaak staan. Loop in een dergelijk geval nooit over de grond en wacht met het bewerken tot het water goed is weggezakt. Bij langdurige droogte zal de grond snel uitdrogen en scheuren.
Maar het is wel heel vruchtbare grond. En door het toevoegen van scherp zand en/of organische mest kan de structuur aanzienlijk verbeterd worden. Voeg telkens bij de aanplant van een nieuwe plant in het plantvak zand en compost toe.

Voor kleigrond geschikte vaste planten zijn:
Acanthus (Berenklauw)
Alchemilla mollis (Vrouwenmantel)
Anemone japonica (Japanse anemoon)
Aruncus dioices (geitenbaard)
Astrantia (Zeeuwsknoopje) klei-4
Bergenia (Schoenlappersplant)
Cimicifuga (Zilverkaars)
Digitalis (Vingerhoedskruid)
Eupatorium (Koninginnekruid)
Hosta (Funkia)
Helleborus (kerstroos)
Hemerocallis (Daglelie)
Lamium maculatum (Dovenetel)
Monarda (Bergamotplant)
Saxifraga (Schildersverdriet)
Vinca (Maagdenpalm)
Waldsteinia ternata
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
prima lijstje met geschikte planten, alleen de Digitalis hoort er niet bij.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad mooie lijst.
Zelf twijfel ik aan de schildersverdriet. Die houdt er niet van als er water blijft staan
De pachysandra is ook toe te voegen aan het lijstje van het vorige antwoord. De plant breidt zich redelijk snel uit, blijft in de winter groen, en bloeit in het voorjaar met kleine witte bloemaren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de gewone dovenetel is ook de oudroze bloeiende dovenetel Lamium orvala een idee voor zware kleigrond.
Ook interessante lage vaste planten die het goed doen in zware kleigrond:
kruipend zenegroen Ajuga reptans 'Multicolor'
schoenlappersplant Bergenia crassifolia
brunel of bijenkorfje Prunella grandiflora 'Loveliness'
klokjesbloem Campanula lactiflora 'Loddon Anna' en Campanula takesimana.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding