Hoe kan het dat mijn Hortensia en Hibiscus 2 kleuren bloemen hebben?

Ze waren altijd beide paars, dit jaar hebben ze beiden ook 1 tak waaruit donkerroze bloemen komen. Ze staan ongeveer 4 meter uit elkaar en daar tussen staan diverse andere planten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
3.6K

Het beste antwoord

De evolutie in de natuur is nog steeds in volle gang.
Deze moet het vooral hebben van natuurlijke foutjes.
Spontane mutaties noemen ze dit, dit zijn veranderingen zonder dat iemand zich er ook mee bemoeit.
Heb jij ineens een tak met een andere kleur bloemen, dan is dat ook een mutatie, een spontane verandering.
Bij de anjer is dit de allerbelangrijkste reden van alle kleuren die er nu bestaan, in een bed van witte anjers zat ineens een rode, die werd er uitgehaald en verder gekweekt, later ontstond tussen al die nieuwe rode Anjers, ineens een rose en zo ging dat maar door, allemaal spontane mutaties.
Nu is er nog een tweede mogelijkheid, de z.g.n. STRESSKLEUR, indien een takje met bloemknoppen geknakt is, en het takje niet dood gaat maar toch gaat bloeien, dan kan er onder bepaalde omstandigheden aan die tak een andere kleur bloemen komen, zou je daar van gaan stekken, dan komt de originele kleur weer terug, dus is dit geen blijvende mutatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De bloemen van Hortensia en Hibiscus
De bloemen van de hydrangea kunnen van kleur veranderen, er is geen plant die zo variabel is als de hortensia. Een jonge plant van dezelfde variëteit bloeit heel anders als een oude plant, een blauw bloeiende plant kan na het verplanten roze gaan bloeien. Al deze opmerkelijke eigenschappen zorgen ervoor, dat het soms heel moeilijk is om een naam aan een bepaalde hortensia te geven. Deze effecten doen zich trouwens alleen voor bij Hydrangea macrophylla en Hydrangea serrata die van nature in roze of blauwe tinten bloeien. Witte bloemen blijven wit, ze zijn ‘kleurecht’ wat inhoud dat ze op alle grondsoorten wit bloeien, alhoewel ze van kleur kunnen verschieten
Een uitspraak die ik vaak hoor is dat Hydrangea’s op zure grond blauw bloeien en roze op kalkrijke grond. Zo gemakkelijk zit het niet in elkaar, alleen hortensia’s die genetisch zijn voorbestemd om blauw te kleuren zullen dit doen.