Bloeien narcisjes eenmalig of komen ze gewoon weer ?

Ik heb pas een mandje gehad met narcisjes,die zijn uitgebloeid en ik heb alles afgeknipt.
Nu staat het er zo bij maar gaan ze nu weer opnieuw groeien of komt er volgend jaar weer wat uit ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
2K

Antwoorden (7)

De narcissen komen pas volgend jaar weer uit.
12 jaar geleden
In dat mandje doen ze waarschijnlijk niet veel meer, maar als je een tuin hebt, kun je ze daar ergens wegzetten, en hopen dat ze volgend jaar opkomen.
Als je ruimte hebt in de berging of schuur, kun je proberen om ze koel en donker weg te zetten, volgend voorjaar nieuwe grond geven, en hopen dat ze het doen.
kans is klein, nieuwe narcissen kopen volgend jaar is makkelijker en zekerder.
12 jaar geleden
Er bestaat een kans dat ze gaan groeien (groen worden), net als een Amaryllis, maar de kans dat er weer bloemen in komen is nihil. Op een donkere plaats zetten (geen water geven) en ze komen volgend jaar weer (rond die tijd wel water geven).

Toegevoegd na 54 seconden:
Met blauwe druifjes in een potje doen we dit ook al 3 jaar... Geen nieuwe potgrond, gewoon donker plekje en pas volgend jaar weer water geven als het de tijd er voor is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel bolletjes doen het prima, maar ze moeten na de bloei weer voedingstoffen in de bol opslaan en weer bollen vormen na de bloei. Daarom moeten ze doorgroeien met blad in de tuin.
Zo'n mooi potje narcisjes kun je na de bloei afknippen en in de tuin in de grond stoppen. Met een beetje geluk komen ze volgend voorjaar weer op en bloeien ze weer.

Reken echter nergens op; als ze te hard 'in bloei getrokken' zijn, wordt het volgend jaar niks meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker in de grond zetten, doe ik elk jaar ook weer als ik weer wat heb gekregen, gevolg elk jaar zijn het er meer en ze bloeien ook allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gooi dit bakje maar weg, dit zal niet veel meer worden volgend jaar.
De narcis is een meerjarige bol, die veel energie uit de bol gebruikt om te kunnen bloeien, na de bloei,moet de plant mest hebben, moet het blad flink uit kunnen groeien en pas als dat gebeurd, herstelt de bol voor de bloei van volgen jaar, knip je de planten te vroeg af,e geef je ook geen mest, dan is er geen herstel mogelijk en heb je volgend jaar alleen maar blad met misschien een enkel bloemetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar de bol groeit dat jaar wel door zodat je het jaar erna een heleboel hebt.
Met alle bloembollen heb je kans dat ze volgend jaar weer heel mooi bloeien in de tuin. Dat is hoe bloembollen werken. Ik zie dat je ze hebt afgeknipt. Na de bloei, groeit de bol echter wel verder. de bol moet bloemen vormen voor het jaar erna. Ik denk dat jouw bolletjes het wel overleven, maar het is beter het blad aan de bol te laten zitten en de bol rustig door te laten groeien.

Tip: als je ze een stukje uit elkaar plant, komen er telkens nieuw bolletjes bij en heb je er straks een heleboel. Narcissen vormen elk jaar een aantal nieuwe bloembolletjes onder aan de "moeder"bol.