Hoe kan ik van zonnebloempitten olie maken?

HOe kan ik dan ook nog eens rijden op die olie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
2.2K

Antwoorden (1)

Met dit apparaatje de Piteba (Zie 1e link, de tweede link is een interessante docu over olie persen en tevens zonnebloemen) kan je zelf olie persen. Je kan van heel veel noten en zaden olie verkrijgen.

Je kan inderdaad rijden op deze olie, maar het verschilt per auto en wat voor brandstof je gebruikt, omdat je het moet mengen.

Als je diesel mengt met 15 tot 20% plantaardige olie in de zomer (boven de 10 graden celsius) en 0 tot 5% in de winter (onder de 10 graden celsius), dan zijn er nauwelijks nadelen voor je auto.
Als je het gebruik van slaolie ook nog eens afwisselt met het rijden op 100% diesel, dan is de kans op problemen nog kleiner. Dan voeg je de ene tankbeurt wel slaolie toe en de daarop volgende keer weer niet, de volgende keer weer wel, etc.

Let op: kijk wel of je auto geschikt is voor slaolie. Sommige moderne dieselauto’s hebben er toch wat moeite mee.