Wat betekent het precies dat bij de lavendelstruik de stammetjes verhouten?

Jaren geleden heb ik 3 of 4 lavendel plantjes bij elkaar gezet om een flinke struik te realiseren. Dat is gelukt, echter de binnenkant van de struik is aan het 'verhouten'. Wat is nu wijsheid? De struik groeit vrij, ongesnoeid en wordt wat 'wild', geen probleem (ik vind het mooi) behalve wellicht de stammetjes.
Moet ik hier iets aan doen, snoeien? of is het verhouten van de stammetjes het begin van het einde?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
3.9K
Erna55
7 jaar geleden
Het verhouten van de binnenkant van een lavendelstruik is een natuurlijk proces. De llavendel zal nog steeds bloeien.

Het beste antwoord

een lavendelstruik moet regelmatig gesnoeid worden: tweemaal per jaar is geen overbodige luxe. Zo verjongt de plant zich steeds weer, en blijft hij fris en fruitig.
Als de plant gaat verhouten ben je te laat: verhoute stengels lopen niet meer uit. De plant kan dan nog wel even mee, maar het mooie is eraf en beter gaat het niet worden. Op termijn is het dan zaak de lavendel te vervangen voor jonge nieuwe exemplaren en die weer goed bij te houden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is jammer.
Ik wilde gewoon een mooie wilde , robuuste , natuurlijke ..... lavendelstruik , niet wetende dat er nog onderhoud/snoeiwerk bij komt kijken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt @Rieneke1 Is het zaak om nu dit aan te pakken, dus de oude struik eruit en vervangen door 3 à 4 nieuwe lavendelplantjes?
Deze aan het eind van het seizoen, voor de winter dus, te snoeien of moet dat zelfs eerder? En in het voorjaar dus weer begrijp ik. Gelijk het snoei-ritme van rozen , eigenlijk. Overigens , er zit nog genoeg bloemen/nieuw blad aan. Zou het verhoutten inhouden dat deze struik binnen een bepaalde tijd 'kapot' groeit of helemaal niet meer groeit?
Rieneke1
7 jaar geleden
Als hij nog goed bloeit, zou ik 'm lekker laten staan voorlopig. Je merkt het vanzelf als het minder wordt. Nieuwe plantjes flink terug snoeien in het vroege voorjaar, maart of zo, en in het najaar wat bijknippen.

Andere antwoorden (1)

De lavendel is een heestertje en geen kruidachtige vaste plant.
Dus is het verhouten volkomen normaal.
Gek genoeg vinden veel mensen dat nu juist niet mooi.
Na een jaar of 7, zijn de meeste lavendel planten versleten, ze vallen uit elkaar, vooral bij sneeuw.
Soms helpt fors terug snoeien, maar vaak lopen ze dan niet meer uit