Is wierrook een een plant?

Zie etiket van dit flesje. https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/alternatieve-geneeswijzen/vraag/704908/druppels-flesje-etherische-olie/

een jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (3)

Wierook is een mengsel van gedroogde kruiden en geurstoffen. Soms zitten er ook nog stukjes gom in verwerkt. Het is dus geen plant.
AlphaLimaSierra
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Is wel een plant. De boswellia ofwel wierookboom. Staat ook op het etiket.
De Plectranthus coleoides, beter bekend als wierook, is een meerjarige en groenblijvende kruidachtige plant van tropische oorsprong die behoort tot de familie van labiateren (aromatische planten).
Gebruik en eigenschappen van de wierookplant
Door het sterke aroma dat vooral 's avonds uit de bladeren komt, is het een effectieve anti-muggenplant.

Wierook en religie
Wierook is een geurige gomhars die tijdens liturgische rituelen wordt verbrand om de lucht te parfumeren en te zuiveren voor de ontmoeting met God.
fremar
een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Gaat in het voorbeeld alleen over de boswellia ofwel wierookboom.
Wierook is vernoemd naar de Boswellia serrata boom, ook wel wierookboom genaamd, waarvan de hars wordt gebruikt. Later is wierook de algemene benaming geworden voor allerlei geurstokjes en korrels.
' is een mengsel van aromatische organische stoffen, dat aangestoken kan worden en dan een als aangenaam beoordeelde geur verspreidt. Met wierook wordt ook wel bedoeld de hars (olibanum) van de wierookboom (Boswellia). De oorspronkelijke betekenis van het woord wierook is "wijrook" (rook om te wijden). Desondanks wordt het woord uitgesproken met een verlengde eerste lettergreep, als wier-rook.'
De benaming boswellia staat ook op het flesje. Is meestal zo dat de botanische naam erbij staat.
Toegevoegd op 05 juli 2022 12:11: tekst
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden