Kan de tomatillo in Nederland gekweekt worden?

Vooropgesteld dat ze in een kasje gezaaid worden, na de nachtvorst buitengeplant,en een redelijk goede zomer?

Toegevoegd na 6 dagen:
Bedankt voor de antwoorden!

13 jaar geleden
in: Tuin

Het beste antwoord

De Tomatillo plant is een eenjarige, niet winterharde plant en wordt behoorlijk groot (120-150 cm). Ze maakt veel zijtakken met lichtgroen blad. Vanaf ongeveer juli verschijnen dan kleine gele bloempjes in de oksels die later uitgroeien tot de harde vruchten die rijp zijn als de hoesjes waarin ze zich bevinden verdorren en openbarsten.
Er zijn 2 soorten: met groene en met paarse vruchten, beiden hebben ongeveer dezelfde smaak.
Teeltwijzen: buiten doen ze het best goed in Nederland, mits op een zonnige beschutte plaats.
Bodem en bemesten: Omdat Tomatillo's grote planten worden, is een goede basisbemesting van belang. Spit vooral wat oude stalmest of compost onder in het voorjaar, hetgeen zorgt voor een betere grondstructuur en daardoor een betere afwatering.

Opkweken: Tomatillo's kiemen bij ongeveer 20 gr. snel (binnen 7-10 dagen). Als je ze te vroeg zaait krijg je heel iele dunne ziekelijke zaailingen, zaai ze liever zo rond half tot eind maart voor, in potgrond die je met een kwart deel grof zand hebt verluchtigd, zaai ze niet dieper dan 1/4 centimeter en dek af met wat zand. Zet het zaaisel in een warme vensterbank met zon en binnen een week staan de zaailingen dan al boven. Zorg dat de temperatuur ook na de kieming in ieder geval wel boven de 15 graden blijft. Nadat het tweede bladpaar is verschenen kun je de zaailingen verspenen. De wortelkuit mag niet uitdrogen maar ook niet kletsnat blijven.

Plant de planten niet uit voor 12 mei (IJsheiligen), en zoek voor de plant een warm, zonnig plekje. Plant ze op minimaal 30 x 40 cm uit. Zet er gelijk een stok bij, aangezien ze die door haar lengte wel nodig gaat krijgen. Geef de eerste dagen voldoende (opgewarmd) water.

Teeltzorgen: In het begin groeit de Tomatillo niet snel maar als ze eenmaal op gang is en wat groter is, gaat ze steeds sneller groeien, tot ongeveer 120-150 cm. Ze hoeft niet gesnoeid te worden, maar te lange stengels die andere planten in de weg zitten, kun je gerust wegknippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De tomatillo verlangt veel warmte en een voedzame bodem. Bij voorkeur geschikt als kasteelt, doch op een beschutte plaats wil het best goed doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Afgelopen zomer had ik gemiddeld 75 vruchten van elke plant, keer 8 planten.

In Feb gezaaid. Tegen eind april buiten gezet onder folie, bij een zuidmuur. Einde mei het folie weg gehaald; In juni zaten de planten vol met bloemen en vruchten. Midden juli waren de eerste vruchten rijp. Nu staan de dode planten zielig in de regen teb wachten op een enkele reis composthoop