Wat zijn de beste planten voor in een koude kas?

Heeft iemand tips of voorbeelden om een kas (150 m2 - 3 meter hoog) in te richten met een vijver en terras. Welke planten zijn er geschikt om in een koude kas te plaatsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.6K

Antwoorden (2)

alle planten die ook buiten kunnen overleven kun je in een koude kas gebruiken ,verder mediterane planten, al blijft er altijd een risico dat er vorstschade optreed als het erg koud word, houtige gewassen zolas orangerieplanten mandarijn, citroen, etc kunnen enige vorst goed verdragen in de koude kas zelfs meer als buiten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastig hoor, veel is afhankelijk hoe je met je kas om gaat.
Ook in de winter komt er op zonnige dagen veel energie van de zon naar binnen en kan het zo maar 25 graden worden.
Je zult zeggen, lekker warm toch?
Maar gedurende de nacht kan het in een koude kas wel 5 graden of meer vriezen.
dat is meer dan 30 graden verschil tussen dag en nacht.
Hierdoor gaat het vaak fout.
Planten gaan te vroeg uitlopen en bevriezen daarna.
Door de zeer slechte conditie van de planten komt er bijna zeker dopluis, spint en witte vlieg in, dat daarna vrijwel niet meer bestrijden is.
Ik zou kiezen voor gewone wintergroene tuinplanten.
Hierin zijn zeer veel mooie , sterke soorten.
Zo veel mogelijk luchten, liefst dag en nacht de deuren/ ramen open, alleen bij vorst, wat minder.
Mogelijk moet je de kas 'witten' of schaduwgaas gebruiken. om de temperatuur zo laag mogelijk te houden.
Je grootste vijand in de winter is niet de kou, maar de zon.
Doe je het goed, dan kan je het voorjaar lekker vervroegen en kan je er in Maart al lekker zitten.