hoe leg ik een kindveilige vijver aan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Zie ook de link waar dit staat als belangrijkste en nog veel meer: Leg je vijver niet te dicht bij buitenspeelgoed (schommels, zandbakken, trampolines, enzovoort). Zorg dat je zoveel mogelijk zicht hebt op de vijver. Maak je vijver niet te diep. Een kind dat in de vijver valt en snel houvast voelt onder zijn voeten, zal minder snel in paniek geraken. Laat je vijver niet helemaal vol groeien met kroos. Deze groene plantjes verspreiden zich al snel over heel het wateroppervlak en kinderen zouden het wel eens kunnen verwarren met gras.

Bronnen:
http://www.infotalia.com/nld/tuin/tuin_op_...

Een goed hek er omheen. Kinderen kunnen ook in een ondiepe vijver verdrinken.

Span een net over de (ondiepe!) vijver. En leg er een perkje omheen aan waarvan je je kinderen verbied om daar op te lopen. Zorg dat er een plek is waar de kinderen de vijver (en vissen) goed kunnen zien. Zo kunnen ze op een veilige afstand visjes kijken. Dan zullen ze minder geneigd zijn naar de vijver te lopen om te kijken of ze ook vissen zien. Bij mijn ouders in de tuin is ook een vijver. Het bovenstaande is daar allemaal toegepast. Er hebben in die tijd 3 kinderen om de vijver geleefd vanaf hun geboorte. Er is nooit iets gebeurd. Ik denk dat de belangrijkste reden daarvoor was dat er om de vijver heen een perkje was met struiken. Daar konden we niet komen. Aan de voorkant ligt een strook van een meter met kiezelsteentjes. Daar mochten we niet op lopen. Hebben we ook maar een keer gedaan. Toen kregen we zo op onze kop dat we het nooit meer hebben gedaan. Zelfs nu (ben ondertussen volwassen en getrouwd) loop ik nog steeds niet op die kiezels! Vanuit huis en tuin hadden mijn ouders altijd vrij zicht op de vijver en vooral op de kiezels. Mijn vader heeft in de vijver op een paar bakstenen een grote, omgekeerde, met water gevulde vaas geplaatst. Hier kunnen de vissen in en uit zwemmen. Ze zijn dus altijd goed zichtbaar. (in de winter weghalen, dan bevriest en barst hij).

Dat is niet mogelijk!! In ieder vijver kunnen kleine kinderen verdrinken! Ook een net er over heen is zeer onveilig! ( zakt door!) Een betonmat er overheen, met mazen, het zelfde, als een kind er op valt, zal de mat doorzakken en kan het kind nog steeds met het gezichte in het water komen. Een hek er rond om is een uitdaging voor een kind, om er overheen te klimmen, of te kijken of het hekje wal dicht is en dan net die ene keer dat je weggeroepen wordt omdat er iemand aanbelt en je vergeet het hekje dicht te doen. Maak je de vijver ondiep, dan kan een klein kind in 10 cm water nog verdrinken. Wacht tot de kinderen groot genoeg zijn, maak dan een vijver.

Schrikdraad. Een rij op afstand voor de kinderen, een rij dichtbij tegen katten en reigers. Voor de kinderen kan je het schrikdraad iets vriendelijker afstellen. Toegevoegd na 1 minuut: Die in de link is al een heel stuk lichter dan schrikdraad voor koeien en paarden.

Bronnen:
http://www.velda-by-fonq.nl/product/velda-...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100