Zie ook de link waar dit staat als belangrijkste en nog veel meer:
Leg je vijver niet te dicht bij buitenspeelgoed (schommels, zandbakken, trampolines, enzovoort).
Zorg dat je zoveel mogelijk zicht hebt op de vijver.
Maak je vijver niet te diep. Een kind dat in de vijver valt en snel houvast voelt onder zijn voeten, zal minder snel in paniek geraken.
Laat je vijver niet helemaal vol groeien met kroos. Deze groene plantjes verspreiden zich al snel over heel het wateroppervlak en kinderen zouden het wel eens kunnen verwarren met gras.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een jong kind zal NOOIT proberen verticaal te gaan staan. Er zijn al heel veel kinderen verdronken in water waar ze tot hun middel in zouden kunnen staan.
Een goed hek er omheen. Kinderen kunnen ook in een ondiepe vijver verdrinken.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Alleen een hek eromheen is veilig. Er zijn kinderen en kleinkinderen die, juist als het verboden is......en dan is het te laat.
Ivana
10 jaar geleden
Grote plus dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dan nog moet je oppassen dat andermans kinderen niet in jouw tuin kunnen komen.
Span een net over de (ondiepe!) vijver. En leg er een perkje omheen aan waarvan je je kinderen verbied om daar op te lopen. Zorg dat er een plek is waar de kinderen de vijver (en vissen) goed kunnen zien. Zo kunnen ze op een veilige afstand visjes kijken. Dan zullen ze minder geneigd zijn naar de vijver te lopen om te kijken of ze ook vissen zien.

Bij mijn ouders in de tuin is ook een vijver. Het bovenstaande is daar allemaal toegepast. Er hebben in die tijd 3 kinderen om de vijver geleefd vanaf hun geboorte. Er is nooit iets gebeurd. Ik denk dat de belangrijkste reden daarvoor was dat er om de vijver heen een perkje was met struiken. Daar konden we niet komen. Aan de voorkant ligt een strook van een meter met kiezelsteentjes. Daar mochten we niet op lopen. Hebben we ook maar een keer gedaan. Toen kregen we zo op onze kop dat we het nooit meer hebben gedaan. Zelfs nu (ben ondertussen volwassen en getrouwd) loop ik nog steeds niet op die kiezels! Vanuit huis en tuin hadden mijn ouders altijd vrij zicht op de vijver en vooral op de kiezels.

Mijn vader heeft in de vijver op een paar bakstenen een grote, omgekeerde, met water gevulde vaas geplaatst. Hier kunnen de vissen in en uit zwemmen. Ze zijn dus altijd goed zichtbaar. (in de winter weghalen, dan bevriest en barst hij).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Voor een vijver met vissen werkt een ondiepe vijver niet. Op één plaats zal hij altijd een diepte van ongeveer 80 cm moeten hebben in verband met de rustperiode in de winter. Bedenk dat een klein kind al kan verdrinken in 10 cm water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt. Ik weet ook niet of een vijver wel verstandig is. De vijver van mijn ouders was ook geen 10 cm diep. Wat dieper. Maar de andere maatregelen zorgen wel voor meer veiligheid... Als vissen geen vereiste zijn is een waterpartij (watervalletje oid) ook nog een mogelijkheid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat jij als kind luisterde zegt NIETS over andere kinderen dus jouw beproefde manier kan wel eens heel fout uitpakken! Verder zijn niet alle ouders/grootouders zo oplettend!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook dat klopt. Ik geef slechts handreikingen... Overigens waren we met veel kinderen (en vriendjes en vriendinnetjes thuis).
Dat is niet mogelijk!!
In ieder vijver kunnen kleine kinderen verdrinken!
Ook een net er over heen is zeer onveilig! ( zakt door!)
Een betonmat er overheen, met mazen, het zelfde, als een kind er op valt, zal de mat doorzakken en kan het kind nog steeds met het gezichte in het water komen.
Een hek er rond om is een uitdaging voor een kind, om er overheen te klimmen, of te kijken of het hekje wal dicht is en dan net die ene keer dat je weggeroepen wordt omdat er iemand aanbelt en je vergeet het hekje dicht te doen.
Maak je de vijver ondiep, dan kan een klein kind in 10 cm water nog verdrinken.
Wacht tot de kinderen groot genoeg zijn, maak dan een vijver.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een betonmat kan je ondersteunen met profielen,
dat kan je zo sterk maken dat je er zelfs met een auto overheen kan rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een voorover vallend kind zal zijn/ haar handjes naar voren uit steken en kan daardoor niet op maar in de mazen terecht komen en valt daarna met het gezicht op de betonmat.
Het kind zal dan wel niet verdrinken als het is ondersteund, maar wel ernstig verwond kunnen raken.
Maar over de betonmat kan je ook nog kippengaas maken, dan is het wel veilig.
Maar zeker je kunt er van alles over heen bouwen en veilig maken maar waarom moet je dan nog een vijver willen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je neemt fijnmazig betongaas
http://www.handelsondernemingdevogel.nl/index.php?paginaid=15 Even een paar jaar wachten met een vijver is inderdaad net zo handig, want erg leuk ziet het er niet uit.
Voor een bestaande vijver is het weer een ander verhaal.
Ivana
10 jaar geleden
Wij hebben onze prachtige vijver niet gedempt toen er kleinkinderen kwamen. We hebben er een hek rond geplaatst waarin geen kindervoet houvast heeft. 90 cm hoog. Tegen de tijd dat ze er overheen zouden kunnen, hebben ze een zwemdiploma en zijn ze wijs genoeg om de noodzaak van een hek in te zien. Buurkinderen kunnen nu ook naar de visjes kijken als ik de tuinpoort open, maar die is altijd dicht tegen inbraak. Als het hek van de vijver gesloten is valt hij automatisch in een kinderslot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jackd wat jaren geleden is er een kindje van twee verdronken in een vijver met fijnmazig betongaas!
De eigenaar van die vijver had het gaas net onder water geplaatst, omdat het mooier was.
Toen het kindje er in viel, gingen de handjes door de mazen van het gaas heen en dan kan je nooit meer overeind komen!!
Het lag daardoor met het gezichtje voorover in een laagje water.
In slechts 5 cm water is toen het kindje verdronken..........
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fijnmazig van 2,5*2,5 of 5*5?
2,5: daar past een handje van een 2 jarige zeker niet doorheen, van een 1 jarige misschien wel.
Nergens staat het onder water te plaatsen, wel mooier maar niet logisch. @Ivana: dat vind ik een + waardig antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wist niet van het bestaan van 2.5 x 2.5 af, dus nee, daar gaat geen handje door heen.
Het heeft jaren geleden in wat bladen gestaan en zelf heb ik ook van die vijvers aangelegd, waarbij de betonmat een cm of 10 onder water zat.
Van een afstand zag je er niets van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jackd heb naar je site gekeken, wist er het bestaan niet van, zie dit voor het eerst en zoveel maten er in! geweldig.
bedankt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw idee, van het vlak onder water aanleggen ga ik ook onthouden.
Heb ik ook weer wat geleerd.
Schrikdraad.

Een rij op afstand voor de kinderen,
een rij dichtbij tegen katten en reigers.

Voor de kinderen kan je het schrikdraad iets vriendelijker afstellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Die in de link is al een heel stuk lichter dan schrikdraad voor koeien en paarden.