Heeft kalk strooien op het gazon en dus de zuurgraad van het gazon alleen te maken met het mos of heeft het ook invloed op onkruid?

Wij hebben zelf veel last van onkruid in het gazon, maar niet van mos. Het is dus zonde om kalk te strooien als het geen invloed heeft op het onkruid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (2)

Door het telkens op nieuw afmaaien en weer aangroeien, pleeg je roofbouw op de grond, waardoor voedingsstoffen opraken, vooral de stikstof.
Planten die met weinig stikstof ook nog prima kunnen groeien, zoals het meeste onkruid, krijgen nu volop de kans en verdringen het gras.
Duurt deze situatie nog langer, dan ontstaat er ook mos.

Het is dus voornamelijk een gebrek aan voedsel in de grond.
Een wat ouder gazon, moet per seisoen een keer of 4 a 5 gemest worden, afhankelijk welke soort mest.
Door het strooien van kalk, wordt de grondstructuur wel beter, maar er is nog steeds te weinig voeding in de grond.

Heb je erg veel onkruid in je gazon, dan krijgt het gazon al jaren lang te weinig voeding.

Ik zou beginnen met de organische mest Culterra.
Duurt ongeveer 10 dagen voordat het goed gaat werken.
Minstens een keer per week maaien, beter twee keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kalk heeft alleen zin als de ph te laag is,
de ph kan ook te hoog zijn, meestal doordat er jaren lang kalk is gestrooid in combinatie met zandgrond.

Meestal is vaker maaien, tot zelfs 2 keer per week, het beste tegen onkruid in het gras.

Over welke soorten hebben we het eigenlijk?