Bestaat er een buitenplant dat hele jaar groen blijft? Zo ja welke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
1.2K

Antwoorden (16)

tuja
Den
Spar
rhodondendron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De roemruchte conifeer.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Liguster.
rose
13 jaar geleden
De palmboom... ;-)
laurier

Toegevoegd na 1 dag:
skimmia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laurier
Hedera

Toegevoegd na 12 minuten:
Bodembedekker Vinca Minor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grietje, ik neem aan dat je de Laurier bedoelt?
Daar heb ik al jaren geleden een gemengde haag mee gevormd. Zie de site
http://www.leenderheim.nl/boomdetails/80/laurierstruik-donkergroen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan.
Een liguster.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klimop
bamboe
winterharde palmen
heide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de buxus
dennetjes
gras
de apenboom ook wel slangenden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.jacobsplant.nl/categorie.php?catid=87
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taxus of venijnboom (Taxus baccata)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, Hulst is hier erg goed in. Heb je dus met de komende Kerstdagen veel groen-plezier van.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn er tussen de twee en drie duizend!!
Waar wil je dat ik begin?
Iberis sempervirens, of meteen naar de dennebomen.
Geef aan voor welk doel en standplaats en liefst ook nog de grondsoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heerlijk dat er binnen een paar uur al zoveel antwoorden zijn.
en dat iedereen gelijk heeft.
Want zoals Eddijst zegt, zijn er een paar duizend.

coniferen, naaldbomen, rhodondendrons en (sommige) azalea's,kalmia, skimmia, camellia, taxus, buxus, laurier, laurierkers, Photinia, viburnum (gelderse roos), euonymus (kardinaalshoed) pernettya, brem, pieris, vuurdoorn, pachysandra, hebe rozemarijn, lavendel, tijm, en dan heb ik alleen nog de struiken genoemd,

bij de vaste panten heb je nog de schoenlappersplant, vinca, ereprijs, primula, sedum, arabis, sommige campanula,

probeer een beetje af te wisselen met wintergroene en bladverliezende planten. Dan heb je in de winter niet zo'n kale tuin, maar in het voorjaar toch genoeg te genieten van jong uitlopend blad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuingeranium,goeie bodembedekker,en het hele jaar groen,juni staat ie in bloei,je hebt een paarse en een witte versie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meest geschikte soorten
Er komt steeds meer keuze in groenblijvende vaste planten.
Heel mooi zijn de Aronskelken, met name Arum italicum-vormen als ‘Pictum’ met crèmewit getekend blad, groenwitte ‘bloemen’ in het voorjaar, daarna rode bessen. Het Glanzende mansoor Kruipend zenegroen met z’n intens blauwe bloemen, de Schoenlappersplanten met ’s winters vaak roodpaars verkleurend blad en prachtige bloemen in de lente, mooie Wolfsmelk-soorten met veel geel en frisgroen, het Stinkend nieskruid (Helleborus-foetidus) met z’n beeldschone lichtgroen-met-rode bloemen in het vroege voorjaar, of andere kerstroos-verwanten als Helleborus argutifolius, Helleborus niger (de echte kerstroos) en hun talloze hybriden. Denk ook aan Longkruid met z’n zijdezachte stengels en bloemen en blaadjes vol puntjes etherische olie, de geelbloeiende (in de vroege zomer), bodembedekkende Waldsteinia en de vele tientallen soorten groenblijvende varens, grassen en lage bamboes.