Hoe kan een plant in een donker kamer toch zuurstof afgeven?

Ik heb morgen een toets over biologie en het gaat over fotosynthese. Hij gaat deze vraag vragen maar ik weet het antwoord dus niet.

Toegevoegd na 28 minuten:
Ooo oké maar hoe kan het dan dat waterplanten wel in een donker kamer blijven leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
3.7K
Reddie
10 jaar geleden
Je vraag gaat over "zuurstof afgeven", en vervolgens gaat het in eens over "blijven leven". Wat bedoel je nou eigenlijk?

Antwoorden (4)

Niet, een plant verbruikt zuurstof in het donker,vandaar nooit planten in slaapkamer plaatsen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Maar planten gebruiken maar een héél kleine fractie zuurstof ten opzichte van een mens. Dus planten uit de slaapkamer verwijderen is pure flauwekul.
Velen twijfelen eraan: is het wel verstandig om kamerplanten in de slaapkamer te plaatsen aangezien ze tijdens de nacht zuurstof aan de lucht onttrekken? Dat laatste klopt inderdaad, maar de hoeveelheid onttrokken zuurstof is zo gering dat dit geen invloed heeft op de luchtkwaliteit, integendeel zelfs. Overdag ontrekken de planten CO2 aan de lucht en geven zuurstof af, waardoor uiteindelijk ook de slaapkamer een gezondere omgeving wordt. 'Klopt', weet Koen Es, verantwoordelijke Museologie en Educatie bij de Nationale Plantentuin van België. 'Dat planten en ook snijbloemen ongezond zouden zijn op de slaapkamer, berust op een fabel die wellicht rond de jaren '70 de wereld werd ingestuurd.
fremar
10 jaar geleden
De donkerreactie(ademhaling of dissimilatie) van planten (donkerreactie is een verkeerde naam want deze reactie doen ze altijd) is de reactie waarbij suiker omgezet word in koolzuurgas en energie voor de plant . Chemisch ziet dat er als volgt uit
6 O2Zuurstof)+ C6H12O6Suiker) > 6CO2(koolzuurgas) + 6H2O(water) +ATP (energie)
De mate van ademhaling is afhankelijk van de temperatuur en de behoefte aan energie, deze reactie vind oplaats in alle plantendelen ,ook die welke niet meedoen aan de fotosynthese zoals vergeelde bladeren, bloemen ,vruchten en wortels.
Doel is dus De afbraak van suikers om energie (ATP)aan te maken voor de fisiologische processen in de plant .
Doordat de plant minder zuurstof gebruikt als hij voor deze reactie nodig heeft en andere reacties doorgaan is het dus toch mogelijk dat er zuurstof vrijgemaakt word in het donker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk, zuurstof komt vrij door splitsing van water onder invloed van licht. Je hebt theoretisch 6 fotonen nodig om een molecuul water te splitsen, in de praktijk een stuk of 10. Dat systeem werkt min of meer onafhankelijk van de rest van de biochemie in de plant. Het systeem werkt als eens zonnecel, waarbij elektronen en protonen uit water worden vrijgemaakt en daarmee wordt vervolgens ATP gegenereerd.
Aangezien er een vaste verhouding voor licht en zuurstof kan het dus nooit zo zijn dat een plant in het donker zuurstof produceert.