Om energie te sparen als je in de winter op vakantie gaat kan je dan je woonkamer gewoon op 5 graden zetten of is dat niet goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
42.6K

Het beste antwoord

Dit is goed.
Vroeger werd geadviseerd bij afwezigheid of 's nachts de verwarming op 15 graden te laten staan. Dit zou bij opwarming van het huis schelen in energie. Deze inzichten zijn inmiddels veranderd. Het is, om energie te sparen, goedkoper om de verwarming op de vorstvrijstand te zetten. Ook je meubels, planten e.d. zullen daar niets van krijgen. Je planten hebben minder water nodig. Dit is dus i.v.m. de verzorging door derden alleen maar praktisch.
Bij terugkomst zul je huis hoe dan ook moeten opwarmen en ventileren. Een niet bewoond huis gaat altijd na een aantal dagen wat muf ruiken.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor de link van milieucentraal.

Andere antwoorden (11)

Ik zou niet weten waarom dat niet goed zou zijn. Bij ons (moeder-gashaard die centrale verwarming verwarmt) gaat de hele boel sowieso uit.

Het enige waar je op moet letten, is dat je ketel (als je een verwarmingsketel hebt) niet bevriest. Maar zo snel vriest het niet in je huis. Staat de ketel buitenshuis, dan moet je daar meer op letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt een beetje aan wat er in je huis staat, maar voor met name houten meubels en vloeren is dat niet aan te bevelen. Ik zou toch een temperatuur van rond de 15 graden aanhouden ; normaliter hoeft de kachel dan niet zo idioot veel te doen, maar je meubels en je vloeren (en ook je planten) zullen je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je kan je thermostaat op 5 zetten. Je zal hierdoor zeker wat bezuinigen.voor bevriezing hoef je niet bang te zijn. Want de ketel gaat 1 keer in 24 toch even aan om de boel niet te laten bevriezen.wel adviseer ik ramen en deuren te sluiten voor zo min mogelijke luchtstroom

Toegevoegd na 57 seconden:
1 keer in de 24 uur bedoel ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet aanbevelen, volgens mij krijg je er een enorm muf huis van omdat je het vocht er niet meer uitstookt, alles wordt klam. Daarnaast, zul je dus als je terug bent van vakantie meer stoken omdat alle meubels muren etc opgewarmd moeten worden, en de vocht er weer uit gestookt moet worden. Het ligt wel aan de lengte van je vakantie maar lager als 12 graden zaou ik niet gaan, en dan een buur vragen (of programmeren) om een dag voor je thuiskomst de boel weer op te stoken naar min 15 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je niet thuis bent gaan er geen deuren open en zal je weinig hoeven te stoken om het op 15 graden te kunnen houden.
Bij lage themperaturen kan je vocht in huis krijgen zodat je schimmel kunt krijgen op meubels e.d.
Waterleidingen tegen een buitenmuur kunnen bevriezen en stuk gaan!( zeer grote schade)
Alles wat hout is, kan gaan uitzetten, bol gaan staan.
Het kan heel erg muf gaan ruiken in huis.
Bij terugkomst zal je heel hard en lang moeten stoken om je huis weer warm te krijgen!
Zou het dus niet doen op 5 graden, houdt het maar op 15.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal goed! +1
Als het in je huis zo koud laat worden dan heb je ook veel warmte nodig om weer de om de kou er weer uit te krijgen.
Je meubels. muren en bekleding zijn ook koud geworden en dat duurt even voordat de kou daar uit is.
Niet verstandig lijkt me. hou het gewoon op 15, 16 graden. Dan ben je het voordeligste uit.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs voor de korte termijn (bijv. 's nachts) zijn de inzichten hierover veranderd. Als je langer weg bent, is het wel raadzaam om je huis vorstvrij te houden, maar onzin en milieuonvriendelijk om de verwarming om die reden op 15 graden te zetten.
Gewoon op 15 zetten en zo laten staan. Dan kost het ook veel minder tijd om de ketel op te warmen als je terugkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanwege vocht en schimmel is 15 graden beter dan 5 graden. Huizen zijn goed geisoleerd, daarom zal de extra besparing die je wint door op 5 graden te gaan zitten slechts heel klein zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt hem - als je twee weken weggaat - toch wel op 5 graden zetten, omdat de temperatuur niet onder de 15 graden zal zakken. Zet dan ook de centrale afzuiger af, dat bespaart erg veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwarming gewoon uit en een kleinraampje als je dat hebt in een boven verdieping een klein beetje open zetten om het huis een beetje te laten luchten en dat het niet te vochtig in huis wordt . de temperatuur is niet het grootste probleem maar het vocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De één zegt van wel; de ander van niet. Ik zou er dus lekker tussenin gaan zitten. 10 graden instellen.
Ik moet er niet aan denken dat ik -met gezin- thuiskom in en een huis van 5 graden. Dat duurt een eeuwigheid om weer warm te worden. Net als je meubels. Alles wordt steenkoud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goedkoop meestal slechtkoop!
De een zecht zus de ander zo!
Ik zou zeggen niet lang helle !
Gewoon op 15 graden stelle!