waarom produceren motormaaiers zoveel geluid?

Ik heb net een nieuwe zitmaaier aangeschaft en deze produceert 100 dB volgens de waarschuwingssticker. Mijn vraag is: waarom produceert een moderne 4takt motormaaier 100 dB? Er is genoeg ruimte voor een fatsoenlijke demper en een auto of motor kun je ook stil krijgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin

Antwoorden (1)

Dat zit zo.
A. Er is geen wetgeving over het geluidsniveau van deze ondingen.
B. Omdat je zo een apparaat niet veel gebruikt, gebruiken de mensen liever gehoorbeschermers dan 100 euro meer te betalen voor een deugdelijke demper.

Hetzelfde geldt voor bladblazers, oorverdovend. Het schijnt mij wel eens toe dat met dit lawaai mensen hun buren luid en duidelijk willen laten weten dat ze aan het werk zijn: kijk (hoor) mij nou eens mijn tuin mooi maken!
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist.
Net als buren die hun 2 m2 gras met een elektrische maaier maaien.