Bestaat er een goedkoop middel om blauwe hortensias te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle basische stoffen geven blauw, zure geven rood. Probeer eens wat extra kalk dat zou ook kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door koper bij de hortensia in de grond te stoppen worden de bloemen blauw. Bijvoorbeeld wat koperen munten.

Het beste antwoord

Hortensia’s zijn over het algemeen rood, roze of wit. De roze hortensia kan je echter ook blauw laten worden. Dit is wel afhankelijk van het ras. Sommige rassen zullen gewoon roze blijven, maar bijvoorbeeld de Hortensia ‘Renate Steiniger’ kan prachtig hemelsblauw worden!

Een blauwe hortensia houdt van zure grond. Zure grond is meestal een zandige grond waar weinig kalk in zit. Let daarom op bij het watergeven. Zit er veel kalk in je leidingwater, dan is het beter om water te geven met regenwater. Zelf opvangen in een regenton is erg handig!

Geef de hortensia in de maanden juli – maart géén bemesting. Hoe minder mest, hoe blauwer de bloem. Na de winterperiode kun je een beetje koemest door de bovenlaag van de grond verwerken.

Zijn de bloemen nog niet blauw genoeg? Denk dan eens aan aluin. Dit wordt wel bij de drogist verkocht. Het wordt verkocht als een bloedstelpend middel voor na het scheren. Los 20-100 gram op in (warm) water en giet dit medio september dicht bij de plant. Uw blauwe hortensia zal prachtig blauw kleuren!

De tips om roestige spijkers of oude stuivers toe te voegen kunnen we over het algemeen naar het rijk der fabelen verwijzen. Als de grond niet zuur genoeg is, zal dit weinig tot niets uithalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja: een roestige spijker bij hun wortels in de grond steken.
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Oh, ik dacht dat je wat aluin moest strooien.
Amadea
10 jaar geleden
Dat zal allicht ook werken? Die truc ken ik weer niet (en ik heb geen aluin in huis).
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb even gezocht, en als je in een zoekmachine Hortensia en Aluin intypt, zie je dat deze combinatie vaak wordt genoemd, en dat er zelfs hortensia's compleet met zakje aluin worden verkocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tips om roestige spijkers of oude stuivers toe te voegen kunnen we over het algemeen naar het rijk der fabelen verwijzen. Als de grond niet zuur genoeg is, zal dit weinig tot niets uithalen.
Voor blauwe hortensia heb je een koperverbinding nodig, dus koperen muntjes of meststof die koper bevat
Als je er een ijzerverbinding (spijkers, of mest met een ijzerverbinding) krijg je rode hortensia's
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De tips om roestige spijkers of oude stuivers toe te voegen kunnen we over het algemeen naar het rijk der fabelen verwijzen. Als de grond niet zuur genoeg is, zal dit weinig tot niets uithalen.