Wat is de naam van een lage groene struik met felblauwe bloemen?

Het zijn donker groene blaadjes met fleblauw bloemen, een soort trosjes. Ze staan nu in bloei.
Ik vind ze zo mooi, maar echt in een tuincentrum ben ik ze nog niet tegengekomen.
Kan je deze struik ook makkelijk stekken?

Toegevoegd na 36 minuten:
Dit was hem dus... zie foto.
bedankt iedereen voor het meedenken.

Toegevoegd na 36 minuten:
Dit was hem dus... zie foto.
bedankt iedereen voor het meedenken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je een foto maken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee want ik kwam hem vandaag ergens tegen toevallig.
Ik weet niet waar hij hier bij ons thuis in de buurt staat helaas. Als je hem in je tuin hebt staan weet je welke ik bedoel, hij is zo opvallend namelijk.

Het beste antwoord

Het is de Cheanothus , een wintergroen struikje die de meeste strenge winters niet overleeft, er zijn klein blijvende soorten in en de grotere tot 2 m. hoge soorten.
In de afgelopen winter zijn er heel erg veel van bevroren, dat is tevens het grootste nadeel van dit wonderbaarlijk mooi blauw bloeiend struikje.
Er zijn ook nog andere kleuren in, zoals wit en rose.
Normaal goed verkrijgbaar op een tuincentrum.
Waarschijnlijk worden ze in de winter gestekt in verwarmde kassen, maar weet dit niet zeker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Iets gevonden over het stekken, in augustus kan je stekken knippen van scheuten die niet bloeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaa dat is m.
dan u wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ed je hebt gelijk, ik kon niet meer op de naam komen en helaas de mijne heeft de winter ook niet overleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mijne had veel bruine bladeren, maar is er goed bovenop gekomen
de lage heeft zich beter gehouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje dat is sneu. Bij ons was de winter niet zo heel streng in den helder dus waarschijnlijk heeft die gene die ik vanmiddag heb gezien het daarom wel overleeft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh wat goed, dan nog maar even langsrijden in augustus dan :-)

Andere antwoorden (5)

Misschien een Heliotropium.
Kijk maar eens op de site er zijn er veel van.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik heb even het kaartje weer opgezocht van wat er nu bij mij blauw bloeit en die is echt hemels blauw.
De Lithodora, Heavenly Blue, kon hem voor je op een site vinden.

http://yasha.gerits.net/Lithodora%20diffusa%20=%20Steenzaad.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee sorry, ze lijken er ook niet op.
Het zijn echt fel blauwe bloemen, net als een blauw druifje zo blauw. Ook zijn de bladeren echt heel donker groen net zo donker groen als hulst bijna.
Toch bedankt voor de moeite.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry nee het is hem echt niet.
Dit is ook een eenjarige plant die je laat zien, die ik bedoel stond vanmiddag in een plantsoentje. Ik weet ook dat iemand op de camping hem al jaren heeft staan.
Bedankt weer voor de moeite.
Ik had zelf ook al gegoogled maar ik kan hem ook niet vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor het is een vaste plant ik heb hem nu 3 jaar.
Ik bedoel die van mijn aanvulling he.
Ik dacht meteen....een amerikaanse sering...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij lijkt erop, ( ook heel mooi)
maar deze heb ik nooit hoger als een c.m of 40 gezien. Ook bloeit hij nu en die in augustus/september.
De kleuren kloppen wel, ik begon al te twijfelen.
Dank je wel voor je antwoord in iedergeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb twee ceanothus (amerikaanse sering) in de tuin de ene staat reptans bij, dat is een kruipende soort. en ze bloeien nu. in juni
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naam is goed hoor Muts, amerikaanse sering
Dat zou wel eens maagdenpalm kunnen zijn. Deze heeft dondergroene kleine blaadjes en bloeit felblauw. Vermeerderen is heel makkelijk, gewoon de plant bij de wortels scheuren of afsteken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Her zou een variëteit kunnen zijn van de Hebe oftewel de struikveronica.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amerikaanse sering. Wij hebben er een in de tuin, die helemaal blauw is, ookal is het van het winter sterk ingevroren. Deze plant kan tot -6, -8 goed heben. Kouder dan dat en ze vriezen in.