Kan ik hyacinten na het uitbloeien wegzetten en volgend jaar weer neerzetten zodat ze weer uitlopen en gaan bloeien ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
6.8K

Antwoorden (5)

Je zou het kunnen proberen, maar ik geef je weinig kans dat er behoorlijke bloemen uitkomen.
Als je bij een goede tuinderij bollen hebt besteld is het een heel ander verhaal, maar de hyacintbollen die in een bakje bij de bloemenzaak worden verkocht zijn voor eenmalig gebruik.
Ivana
12 jaar geleden
De meeste hyacinten die je binnen hebt staan -en die daarvoor ook speciaal bedoeld zijn- rotten weg in de tuin. Het enige is dat je ze als tulpen kan behandelen: na de bloei het loof laten afsterven, de bollen opgraven, en droog bewaren, om ze in de herfst weer te planten. Maar succes is geenszins verzekerd!

Er zijn wel wilde hyacinten (Scilla) in blauw, roze en wit, die gewoon in de tuin kunnen blijven staan, ter verwildering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitlopen betekent nog niet bloeien!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarbij komt ook nog, dat narcissen wél gewoon in de grond kunnen blijven staan en vorst kunnen verdragen, dus in feite niet te vergelijken zijn met hyacinten.
Ivana
12 jaar geleden
Ed heeft gelijk. Groen komt wel op, maar bloemen blijven uit. Of ze zijn zo pietluttig, dat ze het woord bloem niet eens verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hyacinthen kunnen ook tegen vorst. als je ze jaren op dezelfde plek hebt staan, komen ze ieder jaar terug. Maar wel flink mesten (kalium) als je niet wilt dat de bloemen steeds kleiner worden en op den duur wegblijven. Geldt voor tulpen ook.
Ja het kan wel,maar ze worden het jaar er op niet zo groot.Ik heb het zelf ook weleens gedaan,het hele jaar verder op een donkere plaats gezet en tegen de tijd van de hyacinten ze tevoorschijn gehaald,ze deden het wel,maar niet zo mooi als de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hyacint heeft een meerjarige bol, die bol moet na de bloei, dat veel energie kost, weer op krachten komen, door veel blad te gaan maken.
De bol moet dus weer herstellen na de bloei.
Het wordt een grote bos bladeren en tegelijk groeit de bol weer groter en maakt de eerste aanzet voor de bloei voor volgend jaar.
De hyacint moet dus na de bloei goede grond voldoende mest en water hebben om verder te kunnen groeien/ herstellen ergens in je tuin.
Zo niet, dan wordt het volgend jaar niets of bijna niets.
Dus weg zetten en af laten sterven is vrijwel het zelfde als direct weggooien.

Ook het volgend jaar weer in bloei krijgen is voor binnen erg moeilijk, daarvoor moeten de bollen geprepareerd worden, dat is een temperatuursbehandeling.
Gewoon in de herfst in je tuin zetten is simpeler.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de hyacinten uitgebloeid zijn dan kun je de bollen rooien en deze laten drogen. Nadat ze droog zijn en ze zijn schoongemaakt kun je ze op een droge plaats bewaren en het volgend voorjaar weer in de grond zetten.