Waarom kruipen naaktslakken in een eik?

In mijn tuin heb ik berken, beuken, ... en een eik. Om van de vele slakken af te komen ga ik ze 's nachts vangen. Daarbij zie ik steeds slakken op de stam van de eikenboom zitten of kruipen, soms tot 4 meter hoog. Wat doen ze daar? En waarom kruipen ze enkel in de eik en niet in de andere bomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
2.1K

Antwoorden (1)

Het meest voor de hand liggende is dat ze daar voedsel zoeken. En kennelijk groeit dat op een eik, of is hetgeen op een eik groeit lekkerder dan op ander bomen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zouden ze helemaal tot in de top kruipen en de jonge blaadjes opeten? Of zoeken ze gewoon iets wat op de stam zit?
Ik heb al geprobeerd om ze tegen te houden door koper om de stam aan te brengen omdat ik overal lees dat slakken niet over koper heen kruipen. Maar dat doen ze wel. Het helpt geen zier. Ze kruipen gewoon verder. Moet dat dan een welbepaalde vorm van koper zijn? Ik heb gewoon platgeslagen koperen buis gebruikt.
Ivana
7 jaar geleden
Was het niet zo dat slakken dol zijn op bier?Slakken - Tuin - Oma Weet Raad
https://omaweetraad.nl/tuin/slakken
... met de aarde. Vul het bakje met een restje bruin bier. Elke ochtend kunt u de slakken verwijderen. ... Een schaaltje met bier in de tuin helpt slakken verdrijven.
Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing! - Dier en Natuur - InfoNu
dier-en-natuur.infonu.nl/.../73585-naaktslakken-bestrijden-in-huis-de-op...
24 mei 2011 - Naaktslakken zijn gek op bier! Als je last hebt van naaktslakken kun je een schoteltje met bier plaatsen op de plek waar je denkt dat ze ...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb het allemaal geprobeerd Ivana. Er zitten hier gewoon zoveeeeel slakken. Ze 's nachts gaan pakken is de enige methode die tot nu toe succes heeft. En dat zijn echt kilo's per nacht, ik ben er dagelijks minstens een uur mee bezig. Ik heb nu aaltjes besteld (No-slug). Dit zou voor 6 weken helpen, maar is wel erg duur.