Welke soorten rozen zijn er geschikt om thee mee te zetten?

Zijn gewoon alle soorten geschikt voor thee?
Of is alleen de zogenoemde theeroos geschikt voor thee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.9K

Antwoorden (2)

Hondsroos is een heester met hangende stammen en takken die enkele meters hoog kunnen worden. De takken hebben vijf tot zeventallige geveerde blaadjes met gevleugelde stelen en kromme stekels. Ze groeien in heggen langs wegen, dijken en duinen en tuinen. Hondsroos heeft meestal wit of lichtrose bloemen. De bloemen ontwikkelen zich in de herfst tot rozenbottels, waarvan het inwendige bestaat uit harde vruchten en borstelharen. Dat laatste kennen heel wat mensen van hun schooltijd waar het als jeukpoeder in menig nek en trui gestopt is. Voor de verwerking worden de bottels meestal opengesneden en de pitjes en haren verwijderd. Hierbij is het verstandig handschoenen aan te doen want de haren kunnen dus jeuk veroorzaken.

Rozenbottels zijn heel gezond. Ze zijn zeer rijk aan vitamine C en daarom ideaal ter preventie van verkoudheid en griep. Hoe noordelijker de plant gevonden wordt, des te hoger is het gehalte aan vitamine C. Verder bevatten ze vitamine A en K, B1, B2 en B3, essentiële vetzuren en anti-oxidanten. De vitamine C verhoogt de weerstand, flavonoïden remmen ontstekingen en pectinen zorgen voor een betere darmwerking.

Van rozenbottels wordt kruidenthee, jam, gelei, siroop, soep, limonade, gebak, brood en wijn gemaakt. Naast de bottels van de hondsroos zijn o.a. ook die van de bottelroos (rosa pomifera), de rimpelroos (rosa rugosa) en die van de heggenroos (rosa corymbifera) geschikt.

Rozenbottelthee:
250 ml heet water op 1 theelepel gedroogde en kleingemaakte rozenbottels. 8-10 minuten laten trekken. Thee door doek of zeer fijne zeef halen i.v.m achtergebleven haartjes.

Toegevoegd na 10 uur:
De volgende roze varieteiten geven bottels die geschikt zijn voor thee en confituur enz ....
-Rosa canina of hondsroos.
-Rosa rugosa of rimpelroos of Japanse bottelroos. Volgens kenners produceert deze de lekkerste rozenbottels.
-Rosa rubiginosa of Eglantier
-Gallicarozen
-Rosa pimpinellifolia of duinroosje met bruinzwarte bottels waar vogels niet gek op zijn.
-Moschata-hybriden.
-Ramblerrozen. Deze klimrozen produceren een overvloed aan kleine bottels.
-Rosa nitida. Kleine donkerrode bottels
-Centifoliarozen
-Rosa alba
-Rosa damascena
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eetbare bottels
Wilde of botanische rozen bloeien in de zomer met grote enkelbloemige bloemen. Daarna vormen zich de bottels, variërend in kleur (geel, rood, oranje), die tot ver in de winter extra sierwaarde aan de tuin geven. Ze worden ook wel gebruikt als accenten in kerststukjes of kerstkransen.
Maar deze bottels zijn ook eetbaar en bevatten veel vitamine C. Ze worden gebruikt om jam of thee van te maken.
Wilde of botanische rozen zijn er in klim- en struikvorm.

Rozen met eetbare bottels:
Rosa canina (Hondsroos)
Rosa Frau Dagmar Hastrup
Rosa rubiginosa (Egelantier)