Een spinnenweb, soms een web van meer dan 1 meter breed. Hoe lukt hem dat van boom tot boom?

Springt de spin eerst van boom 1 naar boom 2 en is zo het begin gemaakt? Geen idee..U?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Tuin
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/brengt-spin-draad-overkant.12537

Antwoorden (4)

De oplossing is eenvoudig. De spin maakt gebruik van de luchtstroming en geluk.

De spin, laat een dunne kleverige draad met de wind meevoeren, deze steeds langer makend. Als de draad ergens aan blijft plakken loopt zij er voorzichtig over de draad naar de andere kant onderwijl de draad versterkend met meer niet kleverig draad. Dit proces wordt herhaald tot de draad stevig genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Het is een knap staaltje werk waar ik mij ook vaak over verwonder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het juiste antwoord. Toevoeging: als die eerste draad er eenmaal is, kan de spin ergens halverwege die eerste draad aan een tweede draad beginnen. Die tweede draad zit dan met de ene kant aan de eerste draad vast, met de andere kant aan het achterlijf van de spin. De spin houdt die tweede draad vaak met één poot zo ver mogelijk bij de eerste draad vandaan. De spin loopt naar het einde van de eerste draad en dan langs de boomtak (of wat dan ook) naar boven of beneden. Na een paar centimeter plakt hij het einde van de tweede draad daar vast. Nu is er een driehoek. Door meer van die driehoeken te maken ontstaat het ophang-raamwerk van het web.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal! http://www.spinnen.webdraad.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 en als ik kon gaf ik Rotaluclac ook een +1 voor de toevoeging.
Volgens mij is de vraag wel een tijd geleden al eens eerder gesteld en op dezelfde manier beantwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede uitleg +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik had toevallig pas geleden een uitzending gezien van nieuws uit de natuur, over spinnen! Heel interessant om te zien hoe dat draadje de lucht in zweeft.
http://player.omroep.nl/?aflID=10071109
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze schieten draden weg om die lange verbindingen tot stand te brengen... Levert zo´n schot niets op dan eet hij die draad weer op en probeert het opnieuw, tot hij beet heeft... Is die draad er, dan kan hij daaroverheen en kan hij een web beginnen... Maakt de draad sterker en gebruikt die als begin voor een nieuw web...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de spin maakt een lange draad, gaat onderaan zitten en de wind blaast de spin verder.