Maakt het uit voor een kruidentuintje als er een plastic kap overheen zit?

Ik wil graag een kruidentuintje aanleggen. Kan ik gewoon een kweekkastje kopen? met plastic afdekkap? zo word het moeilijker voor slakken om erin te komen.

Ik ben van plan hem op het balkon te zetten, er is daar bijna altijd zon, krijg je dan niet dat het veel te heet word voor de kruiden plantjes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
1K

Antwoorden (4)

De meeste kruidenplanten zullen het veel te heet krijgen met een plastic kapje er over heen, met zon, kan het tot boven de 40 graden worden.
De meeste tuinkruiden, staan het liefst gewoon in de volle zon, in goede potgrond en in ruime bakken.
Slakken lusten de meeste tuinkruiden niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kan je gewoon een kweekkastje (of andere afdekking) kopen voor je kruiden. Trouwens, dit is zelfs beter dan direct in het zonlicht. De planten kunnen er niet tegen, en drogen uit. Het zonlicht dat door een transparante afdekking komt is genoeg voor deze planten. Zorg er wel voor dat de lucht er regelmatig verfrist word. Je kan bijvoorbeeld het kweekkastje 's avonds open zetten, of bij sommige zitten er een soort raampjes of gaatjes in. Ik heb zelf een paar jaar geleden een kweekkastje met raampjes die je open en dicht kan zetten gekocht, en heb sindsdien geen last meer van uitgedroogde planten.

Conclusie: Het maakt niet alleen uit, het is juist beter.

Veel plezier nog met tuinieren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het buiten 30 graden is met volle zon, dan is het in een dicht kasje rond de 50 graden en dat vind jij dus beter dan gewoon in het zonnetje zonder kap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet het kastje ook niet dicht zetten, maar open zodat er wind doorheen gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je zei net overdag dicht en in de avond open
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als er overdag de wind er door heen kan waaien, dan droogt het toch ook uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wind waait er sowieso al door ook zonder een kap, dus...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als het niet waait?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al is het windkracht 0 waait het altijd nog wel een paar tiende km/h, en theoretisch gezien kan het niet niet waaien, is het al genoeg om de omstandigheden voor de planten goed genoeg te houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vreemde theorie.
Veel van onze geliefde kruiden, zoals thuim, rozemarijn, basilicum komen oorspronkelijk uit het midellandse zeegebied. Die vinden droogte en hitte HEERLIJK.

Het afdekken van planten, waardoor lucht niet kan circuleren, zorgt weliswaar voor minde ruitdrogen, maar werkt als een kas: De lucht wordt steeds warmer en in de volle zon kan een klein kasje snel leiden tot koken van de planten, die sterven.

Beter is de hoeveelheid grond die je planten hebben te vergroten, en goed te gieten. Doe dit gieten met lauwwarm water, zodat het makkelijk door de grond opgenomen wordt.

Beter geen kap er op als wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben al jaren onze kruiden in een bak aan de schutting hangen zodat de slakken er niet bij kunnen komen. Vooral basilicum vinden ze erg lekker. Afdekken is helemaal niet nodig. Onze tuin ligt op het zuiden, dus ook de hele dag zon.

We hebben ook een bak met pluksla en een bak met rucola aan de schutting hangen. Elke avond wat verse sla en kruiden plukken voor het eten.