Hoe snoei ik mijn rhododendron?

Ik heb een rhododendron die te groot is geworden. Ik wil hem nu FORS insnoeien, als dat kan (als dat niet kan, neem ik een stek van een andere rhododendron).

Huidige afmeting: een "bol" van 3,5 meter doorsnede.
Gewenste afmeting: een "bol" van 1 meter doorsnede vóór de groei, tot maximaal 1,5 meter doorsnede na de groei.

De rhododendron zit overal goed in het blad, is gezond, bloeit altijd prima. Standplaats is vrijwel volle zon.

Ik kan bij eerdere vragen op deze site wel vinden HOE ik moet snoeien (hoewel meer gedetailleerde aanwijzingen fijn zouden zijn), maar niet WANNEER ik dat het beste kan doen.

Samenvattend bestaat mijn vraag uit twee delen:
--  Hoe en wanneer doe ik de eenmalige forse snoei?
--  Hoe en wanneer doe ik daarna de "onderhouds-snoei" om hem
     niet meer zo groot te laten worden als hij nu is?

Cryofiel
10 jaar geleden
in: Tuin
2.5K

Het beste antwoord

Je kan hem het beste na de bloei snoeien,flink terug snoeien kan geen kwaad,
het enige nadeel is dat je volgend jaar geen bloeiende rodo heeft.
Natuurlijk kan je de helft laten staan, daar komen dan wel bloemen aan.
Dat kan je ook doen als je hem niet te groot wil laten worden,elk jaar een paar takken terug snoeien,dan houd je de bloei er in.
Wij kozen dit jaar hem helemaal terug te snoeien,maar de ons had veel kale takken, en heb de schaar er in gezet,tot 30 cm boven de grond,en hij loopt nu al weer uit.ies.
Wij zitten in de buurt van Boskoop,dat zijn van oudsher rodo telers,en die gaven mij dit adv
burgos
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik heb even gezocht op google voor je en vond het onderstaande bericht, misschien kan je hier mee je vraag beantwoord worden.

Bij de normale wilde Rhododendron Ponticum kun je eigenlijk niets verkeerds doen. Deze loopt namelijk zo weer uit. Bij de meest verkochte soorten Rhododendron: Catawbiënse Grandiflorum, Roseum Elegans en Cunningham White wordt het echter al moeilijker. Het tijdstip van snoeien - eind april tot midden juni - is bij de genoemde soorten Rhododendrons erg belangrijk. Wanneer men in de juiste periode snoeit lopen de Rhododendrons snel weer uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is al aan de late kant, maar het gaat nog wel.
Pak de zaag en zaag alles er af.
graaf/ hark alle losse grond boven op de wortelkluit er af, tot aan de haarwortels en gooi daar een paar zakken potgrond boven op de wortelkluit, nu bij droog weer vochtig houden.
Eind zomer zal hij gaan uitlopen.
Volgend jaar geen bloemen.
Mogelijk wel het jaar er op.
Onderhouds snoei bestaat bij Rododendron's eigenlijk niet.
Direct na de bloei begint hij al bloemknoppen te vormen ( dus nu al ) voor volgend jaar en die knip je bij het snoeien er dus altijd af.
Ieder jaar wordt hij ongeveer 20 tot 30 cm hoger.
is hij na een jaar of 5 weer te hoog, dan weer inkorten.