Is het slecht om een plant/bloemen naast een televisie te plaatsen?

Dan bedoel ik of dit slecht is voor de plant of bloemen.

De TV is een LCD-tv. Maar de vraag is algemeen bedoeld.

Zo ja, hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Tuin
7.7K

Het beste antwoord

Voor sommige planten kan het slecht zijn - dat hangt helemaal van de plant af.

Afhankelijk van de plaatsing, kan het naast de televisie wat donkerder zijn. Veel mensen willen zo'n donker hoekje opfleuren door er een plant neer te zetten - maar elke plant heeft licht nodig. Een plant die te weinig licht krijgt, verkommert.

Er zijn ook planten die afhankelijk zijn van een lichtritme. Als zulke planten worden verlicht door de televisie, is het voor die planten alsof het op willekeurige momenten dag en nacht wordt. Sommige dagen duren maar twee uur, andere dagen duren maar liefst 20 uur - te oordelen naar het licht, natuurlijk, want dat is waar planten gevoelig voor zijn. Daar kunnen niet alle planten tegen.

Tenslotte is er nog de warmte die televisies produceren. Ongemerkt kan het direct naaste een televisie behoorlijk warm worden. De lucht wordt dan overeenkomstig droog. Beide effecten zijn geen probleem voor cactussen, maar wel voor veel andere planten.

--

Het hangt dus helemaal van de plant en van de totaalsituatie af, of een plekje naast de televisie slecht is. Dus heel concreet ingaand op je vraag: "IS" het slecht? Nee, niet persé. KAN het slecht zijn? Ja, zie hierboven.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord +10

Andere antwoorden (2)

als de tv op een donkere plek staat (wat vaak het geval is), dan zullen de meeste planten daar niet goed tegen kunnen. vdeel kamerplanten hebben licht nodig.
dat de plant te leiden zou hebben van de tv geloof ik niet. dat beschouw ik als hetzelfde broodje aap verhaal als de negatieve invloed van electromagnetische straling. het wordt ontzettend vaak beweerd, maar er is nog nooit iemand in geslaagd om het et bewijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het plaatsen van planten binnen het eletromagnetisch veld als de t.v. aan staat, heeft in zoverre invloed, dat je veel planten ziet bewegen als de t.v. aangaat, echter heb ik nooit kunnen constateren of het ook een nadelig invloed op de plant heeft, je zou haast denken van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Die beweging ken ik niet. Ik kan me hooguit voorstellen dat die optreedt wanneer je een ouderwetse beeldbuis-TV aanzet: die worden gedemagnetiseerd (de-gaussing) bij het aanzetten - dat is de "ploenk" die je dan hoort in de beeldbuis. Dat demagnetiseren gaat gepaard met een kortstondige hoge en snel veranderende elektrische spanning, en een corresponderend hoog en snel veranderend magneetveld. Ik kan me theoretisch voorstellen dat planten, en ook andere lichte, beweeglijke en elektrisch isolerende voorwerpen, kortstondig worden aangetrokken door die hoge velden. Maar schadelijk zal dat inderdaad niet zijn. Klopt het dat je dat effect alleen bij een beeldbuis-TV hebt gezien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja inderdaad en het is een eenmalige beweging van naar het scherm toe en terug, alleen bij fragiele planten met fijn blad.
Cryofiel
13 jaar geleden
Da's dan inderdaad een korte aantrekking door de elektrische velden bij het aanzetten. Je kunt bij de plant hetzelfde effect krijgen door een opgeblazen ballon over een trui te wrijven, en dan die ballon in de buurt van de plant te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ongetwijfelt veroorzaakt het schade aan de plant, maar dat is gevoelsmatig, kan dat niet bewijzen.
Weet ook niet in welke richting ik het moet zoeken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat is dan een mening, dus het is wat voorbarig om meteen al van "ongetwijfeld" te spreken. Als ik een trui of een pyjama over mijn hoofd uittrek, en daarbij ontstaan vonken - of als ik een tik krijg wanneer ik het portier vastpak nadat ik uit de auto ben gestapt - dan krijg ik heel wat meer te verduren dan die plant. Toch zijn deze dingen nooit schadelijk gebleken voor de mens. Ik houd het er dus vooralsnog op dat het weliswaar "zou kunnen", net zoals alles wat nog nooit iemand heeft gezien "zou kunnen." Er zijn echter andere dingen waar we ons zorgen over kunnen maken, en waar we duidelijk meer redenen hebben om ons zorgen over te maken. Tot zover kunnen we alles wat eventueel theoretisch "zou kunnen" beter niet zoveel aandacht geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo. vinden jullie het erg als ik de vraag sluit, qua antwoorden is hij stil geworden. Ik zie alleen jullie discussie hier. Ik had de vraag gesteld omdat ik een bosje bloemen naast de tv had geplaatst, en die binnen een paar dagen alweer op was. Nu zegt dat niets en kan het ook gewoon een slechte bloem zijn geweest.
Maar vandaar de vraag. Over het aanzetten van de tv, als je je arm erbij houdt, voel je ook de haren op je arm een andere stand aannemen. Dat is volgens mij gewoon statische elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over en uit.
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat mij betreft mag je de vraag sluiten, als je wilt. Mijn ervaring is, dat ik soms na 12 dagen nog een antwoord erbij krijg op mijn vragen. Dus wie weet wat er gebeurt als je de vraag nog even open laat staan... ;-) Het bosje bloemen kan ook last hebben gehad van de warmte van de TV, of van de duisternis als het een donkerder plek was. Ga eens in gedachten met je ogen op de plek van de bloemen staan, en kijk in alle richtingen rond - zie je dan meer of minder oppervlak dat fel verlicht is, zoals een raam? Of neem een lichtmeter, je bent fotograaf, toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, op die plek kan ik in de middag echt niet zonder geknepen ogen staan. Dan heb ik de gordijnen al moeten sluiten (zijn lichtdoorlatend). Dus gelicht genoeg daar, dat hoef ik niet te meten met mijn lichtmeter. Ach misschien vond ik die bloemen helemaal niet mooi. Ik sluit de vraag. Heb er nog genoeg andere openstaan.