Welke plant ruikt naar knoflook?

In een bos in Chaudfontaine kwam ik een heel veld tegen met een plant die naar knoflook ruikt, het bladgroen leek op het bladgroen van de tulp. Het is dus geen look-zonder-look.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
5.7K

Het beste antwoord

Dat zou daslook kunnen zijn, Allium ursinum. De plant komt in bijna heel Europa voor en groeit het liefste in schaduwrijke loofbossen met vochtige kalkhoudende grond. De soortaanduiding ursinum (= van de beren, Ursus = beer) is ontstaan door het oude bijgeloof dat beren na hun winterslaap zich eerst aan deze plant tegoed deden. Dit is er ook de oorzaak dat de plant af en toe ook 'berelook' wordt genoemd. De naam daslook kan afgeleid zijn van dassen, die vroeger onder deze planten hun hol hadden.
Er zijn een aantal planten die op daslook lijken en giftig zijn, maar alleen de daslook heeft die heerlijke knoflook geur.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja hoor, zeker daslook, blad als van een tulp en in een bos, klopt helemaal!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is 'm ...dank zij de plaatjes , die bij bovenstaand antwoord en bij jouw antwoord..
het blad is precies de planten die we tegenkwamen.
Bedankt voor het antwoord en de moeite , super!

Andere antwoorden (3)

Kruidenplant 'knoflookkruid'

Nieuwe plant waarvan men dubbel plezier heeft. Allereerst hebben de blaadjes van deze plant een echte knoflooksmaak maar u ruikt er na gebruik zelf niet naar!
En ten tweede verjaagt het knoflookkruid mollen en woelmuizen uit uw tuin. Een bloem van deze plant smaakt net zo intens als een teentje knoflook! De groene blaadjes smaken fijngehakt kruidig en fris. Heerlijk in kruidenkwark, salades en warme gerechten! Kan in de tuin, op het balkon of in de vensterbank! Meerjarig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
knoflookkruid is een nieuwe plant ( staat er bij) en nieuwe planten vind je niet massaal in een bos, wel daslook,op jouw bron staat er een fotootje van. ( witte bloempjes)
Ivana
12 jaar geleden
Scherp argument Ed. Je hebt vast weer gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord, bedankt voor de moeite...
Misschien bieslook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is meer grasachtig, en zou dan waarschijnlijker de wilde vorm, kraailook, zijn. De beschrijving is die van daslook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bieslook smaakt naar siepels! vind ik
Het kan Bieslook zijn