In mijn pas aangelegde vijver van 700 liter heb ik mandjes met waterlelies geplaatst. Maar nu kleurt het water helemaal grijs van de klei.

Hoelang kan dit nog duren en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Tuin
3.4K

Het beste antwoord

In vijver van 700 l. is heel erg klein, daar kan je hooguit slechts een heel klein dwergwaterlelietje in zetten, bedoel je geen 7.000l.?
Bij een nieuw aangelegde vijver is er van een biologisch evenwicht nog geen spraken.
Het allerbelangrijkste voor de vijver zijn ruim voldoende echte zuurstofplanten!!!
Een laagje goede vijversubstraat op de bodem ( geen grind)
Gevuld met leidingwater, geen regenwater!
En e.v.t. een start met een portie bacteriën.
Indien er hierna waterlelies worden geplant/ geplaatst in de vijver, dan zal een deel van de vijvergrond in het water oplossen en het water troebel maken.
Hierna is het de beurt aan de bacteriën, als deze voldoende zijn ontwikkeld, gaat ze het zweefvuil samenklonteren tot kleine vlokjes die dan naar de bodem zinken.
Resultaat: helder water.
Hoe snel dit weer gaat, is weer afhankelijk van de bacteriën, de vijverinhoud, de graad van vervuiling door vijvergrond, de tijd van het jaar en de temperatuur.
Dit proces kan je versnellen door een halve emmer modder uit een gezonde vijver halen en in je nieuwe vijver gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker Cica, dat gaat prima, zeker met de witte soort.
Maar een vijver van 700 l. is ongeveer 1m. lang en 1 m breed.
En er zijn mandjes met waterlelies in geplaatst, dus lijkt hier een rekenfout gemaakt te zijn.
Maar dat hoor ik nog wel.

Andere antwoorden (2)

Als je geen woelende vissen er in hebt zitten (bv karperachtigen, waar ook goudvissen onder vallen) dan zakt dit gedurende een dag of 3 wel naar de bodem. Zelf heb ik gemerkt dat het sneller gaat als je de pomp een dagje uit zet, zodat het water rustiger wordt. Met een beetje pech wordt het water weer troebel als je dan de pomp weer aan zet, vanwege sediment bij de in en uitstroom openingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alleen geduld hebben. Juist door veel planten in je vijver te plaatsen maak je een mooie cultuur. Maar elke keer zul je zien dat het iets troebel wordt, maar uiteindelijk krijg je een mooi evenwicht in je vijver.

Toegevoegd na 1 minuut:
wij hebben een vijver zonder pomp, maar met de juiste planten en vissen, dan heb je een mooi evenwicht. Hoe meer planten hoe beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kriz: je zegt hoe meer planten hoe beter: dat hangt wel van de grootte van je vijver af - als heel je vijver vol planten zit is het ook niet leuk meer voor de vissen - die kunnen dan niet aan de oppervlakte zwemmen om insecten te vangen (en zelf heb je er dan ook geen lol meer van omdat je ze niet ziet door al die planten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb niet gezegd hoe meer planten hoe beter. Je moet een evenwicht krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lees je laatste regel even.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt gelijk. Maar wij hebben dan ook telkens gemeten en getest en uiteindelijk een mooi evenwicht gekregen. Maar niet met waterlelies alleen, dan trek je het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb je net een + gegeven, de rest van je antwoord was prima hoor, ik wilde alleen even reageren op de hoeveelheid planten. Ik heb wel een pompje, maar ook waterlelies, hoornblad, waterpest en veel waterslakken en prachtig helder water. Het vijvertje waar de vissen in zwemmen is meestal helder, maar heeft zo nu en dan toch last van wat algen (ook met pompje)