Op onze boom zitten bladluizen. Kent iemand het proces daarvan? En wat doe ik er tegen?

Bladluizen in boom

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
11.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor biologische bestrijding zijn ze ook te koop. Bijvoorbeeld voor gebruik in kassen.

Antwoorden (3)

Het proces is heel simpel. Eerst komt er een bladluis. Die doet zijn snuit in het blad en boort in het vat dat glucose afvoert vanuit het blad (wordt o.i.v. zonlicht in bladgroen gemaakt). Daarvan groeien ze en vermeerderen ze zich. Desnoods ongeslachtelijk. Zo komen er al snel meer.

Doordat er best een beetje druk op zo'n vat zit krijgen de bladluizen zoveel suikerstroom binnen dat het er vanachter weer uit gaat. Zo'n druppeltje suiker aan de poepert vinden mieren lekker en die gaan de bladluzien beschermen.

Dat is zo'n beetje het proces.

Voor de boom kan het meestal niet heel veel kwaad, bladluizen. De suikerpoepjes komen echter op je meubels als die eronder staan en plakken nogal.

Om bladluizen te voorkomen:

- wegspuiten met gif (niet zo milieuvriendelijk)
- wegspuiten met water en sopje (in hoge boom wat onpraktisch)
- zorgen voor voldoende vijanden van de bladluis zoals lieveheersbeestjes en oorwurmen.

Toegevoegd na 1 uur:
Op bijgaande link staat nog beschreven hoe je gier kunt maken van o,a, knoflook om de bladluizen te bestrijden.

Het beste werkt de dondersteen op bijgaande foto. Die lust er 400 (per exemplaar!) tot hij of zij ontpopt tot lieveheersbeest. En als kevermodel verorbert hij of zij er ook nog heel wat, maar een stuk minder dan in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-wachten tot de boom uit zijn groeispurt is. de meeste bladluizen zitten op de jongste blaadjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jonge blaadjes zijn altijd het lekkerst.
Een huis tuin en keuken middeltje wat gegarandeerd helpt.Meng een halve liter spiritus met flink wat groene zeep,mengen,in een planten spuit en doe daar je boom mee.
Niet spuiten met zon,na 2x is de luis weg.
Goedkoop en super resultaat.
Suc6
burgos
11 jaar geleden
Als je rondom de stam doorgesneden knoflookteentjes begraaft (erg milieuvriendelijk) ben je in no time van de luizen af.
Dit heb ik zelf al meerdere malen toegepast en het werkt super.