Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In bijna alle koolrabi's in mijn moestuin zitten bloemknoppen, hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Tuin
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ruim je koolplanten maar op en zet maar nieuwe, want met deze planten krijg je echt geen koolrabies meer. Deze planten zijn gaan bloeien door de verkeerde temperaturen en worden niet meer goed meer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onmacht dus. Tot wanneer kan ik nog nieuwe planten zaaien?

Andere antwoorden (2)

Koolrabi is vrij gevoelig voor doorschieten bij te lage (maar ook bij te hoge) temperaturen tijdens het opkweken. De plant schiet dan door en gaat bloemen vormen. Gezien de lange winter en koude lente die we hadden is dit daar het gevolg van.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden
Koolrabi kan alleen groeien in een zeer voedzame en altijd vochtige grond.
Ze mogen geen enkele groeistoornis hebben, want dan schieten ze door.
Voordat de voorjaarsregens begonnen was er een erg droge tijd vooraf gegaan, Mogelijk is dat een van de oorzaken van doorschieten.
Maar bijna altijd wordt de koolrabi in te arme grond geplant, een handje kunstmest helpt normaal gesproken niet eens.
Mogelijk zit je ook op zandgrond, zodat de grond ook nog te zuur zou kunnen zijn.
Maak voor de koolrabi een plantbed, met diep los gespitte grond, voeg zeewierkalk toe en een goede organische mest b.v. culterra, meng dit alles door elkaar, hark de grond gelijk en plant hierin de koolrabi planten, tijdens de groei nog eens bijmesten.
De grond altijd vochtig houden.

Toegevoegd na 2 minuten:
De rode koolrabi in mijn eigen groente tuin staan er goed bij en groeien snel, ze staan op kleigrond vermengd met compost, zeewierkalk en organische mest.
Dus zeer voedzame grond.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding