Wat is een goede breedte voor een oprit voor twee auto's?

We zijn bezig met het tuinontwerp van onze nieuwe woning. De architect heeft een oprit van 4.50 meter getekend, waarop twee auto´s naast elkaar moeten passen. Ik vraag me echter af of dit voldoende breed is?
Wat is een goede breedte voor een oprit voor twee auto's?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Tuin
18.6K
Erna55
7 jaar geleden
In openbare parkeergarages is de minimale breedte 2.50 met per parkeervak.
De benodigde breedte is natuurlijk afhankelijk van je ( toekomstige ) auto's.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De breedte van een middenklasser zit rond de 2 meter.
Twee naast elkaar kan op 4,50 maar dan wordt het al lastig uitstappen in het midden en aan de buitenkant stap je uit buiten de oprit. Als je uitgat van de 2,50 van Erna dan zit je op 5 meter + wat extra want in een parkeergarage gebruik je bij het uitstappen ook de ruimte van het parkeervak ernaast. dan kom je op minimaal 5,50. Wil je een beetje ruimte dan ga je al naar de 6 meter. Ook afhankelijk van wat er naast komt. En van wat andere factoren, o.a. leeftijd en gesteldheid, want met de dagen wil je meer ruimte hebben. Komt er een schutting naast of gras en bij gras wat is de ondergrond? Bij zandgrond kan je het gras ook belopen bij regen, maar bij klei is dat geen fijne optie.

Antwoorden (1)

Mijn oprit is 6 meter breed en daar passen 2 auto's naast elkaar. De deuren moet nog open kunnen en de postbode moet er wellicht ook langs met een pakket zonder je auto te bekrassen. Ik zou niet smaller gaan, ook omdat de trend is dat auto's met elk nieuw model iets groeien.